dinsdag 11 februari 2014

Soliciteren in Duitsland

De laatste dagen ben ik weer extra veel sollicitatiebrieven aan het schrijven, en hoewel dat grotendeels hetzelfde gaat als in Nederland zijn er toch een aantal verschillen. Het belangrijkste verschil is dat de sollicitatiebrief geen brief is, maar een map. Deze 'Bewerbungsmappe' is een verzameling van alle documenten die van toepassing zijn op de sollicitatie. Het bevat de volgende documenten:

  • Voorin het mapje ligt de echte sollicitatiebrief, het Anschreiben. Deze brief is nooit meer dan één A4-tje lang.
  • Sommige mappen beginnen met een voorblad, hierop staat je naam, je adresgegevens en een foto.
  • Daarna volgt je CV, de Lebenslauf. Deze is in grote lijnen hetzelfde als in Nederland, het enige verschil is dat ze hem in Duitsland graag heel gedetailleerd hebben. Als je geen voorblad gebruikt, plaats je op deze pagina een foto van jezelf.
  • Nu volgen referenties en/of getuigschriften van vorige werkgevers.
  • Dan kopieën van relevante diploma's van opleidingen en cursussen.
  • Als je een hele grote map hebt, eindig je met een soort inhoudsopgave van de bijlagen.
Belangrijk om te weten, de map moet zwart zijn. De printjes die je toevoegt moeten van bijzonder goede kwaliteit zijn, en er moeten vooral geen kreukels of vouwtjes in het papier zitten. Alles moet er tot in de puntjes verzorgd uit zien!

De mapjes koop ik bij de Tedi, hier betaal ik € 3,- voor 3 stuks inclusief de bijbehorende stevige verzendenveloppen. Het verzenden van zo'n grote enveloppe kost (minimaal) € 1,45 dus dat is best veel geld voor een werkloze!

Als de keuze niet op jouw is gevallen krijg je het mapje met jouw persoonlijke gegevens weer terug in de post. In sommige gevallen willen de bedrijven geen honderden brieven terugsturen, en geven ze van te voren aan dat je geen mapjes mee moet sturen omdat je ze niet terug krijgt.

Een groot voordeel aan de moderne tijd is dat je tegenwoordig soms ook per e-mail kan solliciteren, dit scheelt je veel printerinkt en postzegels! Daarom let ik altijd op of het solliciteren ook per e-mail kan, want het scheelt enorm veel werk, geld en tijd.

14 opmerkingen:

  1. Wat een verschil met in Nederland solliciteren.
    Mijn man heeft een paar jaar geleden intensief gesolliciteerd en dat ging allemaal via mail. De bedrijven/instellingen wilden niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ervaring is ook dat in Nederland bijna alleen maar per mail gesolliciteerd wordt. Hier in Duitsland is het ongeveer 50/50. Sommige bedrijven moedigen het aan, anderen willen alleen post.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Zeker! En ook vrij prijzig. Het kost op die manier veel printerinkt, en postzegels. En de foto die je bijvoegt zou eigenlijk ook speciaal genomen moeten worden. Hier zijn fotografen die bewerbungs -foto's maken. Net als bij ons voor het paspoort o.i.d.

      Verwijderen
  3. Jé, zeg wat een gedoe. Zelf zou ik het niet zo leuk vinden om bij voorbaat zoveel informatie over mezelf te geven. Vooral referenties van vorige werkgevers en diploma's pas na het eerste sollicitatiegesprek. Maar misschien heeft de Duitse methode ook voordelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook wat overdreven om kopieën van diploma's mee te sturen. Als je aangeeft dat je ze hebt (in je CV) lijkt mij dat in eerste instantie toch wel genoeg. Dat kunnen ze wat bij betreft best controleren als je een serieuze kandidaat bent.
      Voordelen, hmm. Misschien dat ze je gegevens meestal niet opslaan, maar naar je terugsturen? I.v.m. privacy wetgeving.

      Verwijderen
  4. Alsof dat solliciteren al niet genoeg gedoe oplevert zeg. Ik ben bij Duitse vacatures zelfs wel eens tegengekomen dat er om een handgeschreven Lebenslauf gevraagd werd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, misschien willen ze iemands handschrift 'lezen'? Ik zou het op zich wel leuk vinden, ik kan best netjes schrijven :)

      Verwijderen
  5. Woon zelf ook in Duitsland en door omstandigheden heb ik ook ALG2 moeten aanvragen. Mijn Sachbearbeiterin bij het Jobcenter gaf aan dat ik alle! kosten kon verhalen mits ik bonnetjes kon overleggen.. Dus Mappen, Porto, Foto´s etc. Misschien iets om eens na te vragen als je toch weer naar het Arbeitsamt moet! Weet niet of dat per plaats verschilt, maar hier in Kreis Heinsberg wordt het wel betaald!

    Groeten,

    Janine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant! Voor mij is het alleen zo dat ik geen Arbeitslosengeld (1 of 2) ontvang, dus ik weet niet of ik daar recht op heb. Ik zal het eens navragen!

      Verwijderen
  6. Wat interessant om te lezen! Ik vind het altijd weer leuk om te lezen hoe het in andere landen er aan toe gaat. En als je via de mail solliciteert, moet je dan ook een virtuele map mee sturen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, soort van. Dan stuur ik de betreffende documenten in de bijlage mee, als het er veel zijn moet je ze waarschijnlijk zippen.

      Verwijderen
  7. Interessant. Stuur je de documenten dan als Word of pdf? Als je ze in Word stuurt, zou je het volgende kunnen proberen: zet onderaan de documenten in witte tekst (zodat je het niet ziet als het wordt geprint) een aantal steekwoorden die je op jezelf vindt slaan: gedreven, zelfstandig, etc. Als het bedrijf die documenten door een zoekmachine haalt om te sorteren op bepaalde termen, zal hij jouw brieven eruit halen.

    Succes bij je sollicitaties! Ik heb een tijdje in het Engels moeten solliciteren, dat is ook heel anders dan in het Nederlands.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goede tip! Ik stuur mijn documenten in pdf, maar in mijn sollicitatiebrief staat een korte omschrijving van mijzelf met daarbij zulke steekwoorden. Dus dat staat er sowieso in :)

      Verwijderen