woensdag 5 februari 2014

Gelukt!



Vandaag was natuurlijk de grote uitverkoop dag van de stoffenwinkel, en het is gelukt! De stof die ik op het ook had lag er nog, dus ik heb gelijk acht meter meegenomen. Hiervoor was ik nu maar € 3,- per meter kwijt, dus € 24,- in totaal. Ik heb gelijk wat garen meegenomen, dus daarmee grijp ik niet mis.

Het enige waar ik nog over zit te dubben is de gordijnband/ plooiband. Ik gebruik normaal een soort die ik hier in Duitsland nog niet kon vinden, en ik wil eigenlijk toch wel deze band gebruiken. Nu had ik nog een aangebroken verpakking liggen, dus deze heb ik even nagemeten.

Het gordijn wordt in breedte 2,88m (excl. zomen) en ik heb nog 2,90m aan band. Krap dus, maar misschien past het. Het lijkt mij dat het zou kunnen, iemand anders met ervaring die er nog wat nuttigs over kan zeggen?

Als dat past dan kan ik morgen beginnen met het maken van het gordijn, ben benieuwd hoe het uitpakt. Ik heb nog niet eerder zo'n breed gordijn gemaakt, dus dat wordt een leuke uitdaging. Ik ga er van uit dat het helemaal gaat lukken, ook al kost het wellicht wat tijd. Aan de slag dus!

25 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat de stof er nog was en nu dan voor 'n koopje!
    Leuke stof hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zeker blij, zo heb ik met twee weken wachten toch € 24,- verdient!

      Verwijderen
  2. Logisch dat die gordijnstof er nog was. Wat een afgrijselijk patroon.
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Logisch dat Zuinigaan Nou ja! zegt.
      Helene, wat 'n afgrijselijke reactie!

      Verwijderen
    2. Ik ben blij dat mensen er zo over denken ;)
      Het is een goede dikke stof, en hij is vrij neutraal als je hem ziet. Het hangt in de gang, dus niet erg prominent in zicht, ik stoor mij er niet aan. En ik ga 'em steeds leuker vinden :D

      Verwijderen
  3. Ik heb in het verleden vaker gordijnen gemaakt. Als ik jou was zou ik eerst alles spelden en kijken of het uitkomt. Zou moeten lukken. Daarna pas met garen beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee, dan zet ik eerst de banen aan elkaar. Als het dan niet uitkomt, leg ik het gewoon aan de kant tot ik meer band heb ;)

      Verwijderen
  4. Ik zou ook eerst spelden en de spelden dwars zetten dan kun je er zo overheen naaien, zo doe ik dat meestal. Succes.

    Kicken koopje gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker kicken! Ik ga de band zeker eerst vastspelden, en dan kijken of het uitkomt. Hopen dat het past :)

      Verwijderen
  5. Fijn dat het gelukt is! Leuk stofje, ook voor een kinderkamer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, hij is best schattig. En een mooie diepe kleur blauw, niet erg opvallend of storend.

      Verwijderen
  6. 2.88 meter stofbreedte of moet het gordijn geplooid 2.88 meter zijn?
    In het eerste geval heb je genoeg in het tweede geval te weinig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is de totale stofbreedte inderdaad, lijkt me dat het dus krap aan past.

      Verwijderen
  7. Wordt het gordijn 2.88 breed of is dat de stof zo breed. Stik je het band er langs het hele gordijnbreedte van 2.88 op dan past het want iets rekken kan waarschijnlijk wel. Of is het band waarbij het gordijn eerst geplooid moet worden en is de stof breder. Weet niet welk band je gebruikt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exact dezelfde tijd, exact dezelfde vraag, we denken mee!

      Verwijderen
    2. Leuk is dat he? Great minds think alike! Zoals ik al aangaf, het is band die je er glad op naait, en de lengte is de totale stoflengte. Lijkt erop dat het dus wel gaat lukken!

      Verwijderen
  8. Stof eerst even wassen!
    Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zat ik al over te twijfelen, ik wilde het gordijn gewoon wat ruim maken om de krimp in te calculeren.
      Het is namelijk nogal een lap om te wassen ;)

      Verwijderen
    2. Het band krimpt meestal ook wel mee en anders meteen na het wassen weer flink aan dat stuk trekken dan valt het wel mee. En zo vaak was je gordijnen toch ook weer niet.

      Verwijderen
    3. Dat dacht ik ook, zolang het niet nodig is was ik ze ook niet. Meestal hang ik zoiets een tijdje buiten met fris weer, dan is het weer fris. Hier wordt binnen toch niet gerookt (en het hangt ook niet in de keuken).

      Verwijderen
  9. Wat een schatiig patroon, iedereen heeft zijn eigen smaak zullen we maar denken toch. Ik ben heel nieuwschierig hoe het er straks uit ziet als het af is. Hij blijft erg schattig

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als je de banen eerst aan elkaar zet en de zoom aan het begin en eind om naait dan lukt het volgens mij wel en ik vindt dat je een leuk stofje hebt en dat voor 3 euro de meter veel succes groetjes Esmiralda

    BeantwoordenVerwijderen