dinsdag 26 augustus 2014

Flespompoen gevonden!

Eerder schreef ik dat mijn flespompoenen wat achter leken te lopen op de andere soort. Inmiddels heb ik de eerste al gespot, en de tweede, en de derde. Bij nader inzien bleken er al zat tussen te zitten, super! Ik hoop echt dat ik er veel krijg, want ik vind flespompoenen heerlijk en je kan ze lang bewaren.

Ik heb begrepen dat je deze soort na het plukken eerst 3 maanden moet laten na-rijpen, voordat ze goed op smaak zijn. Vervolgens zijn ze zeker 6 maanden houdbaar als je ze in een netje ophangt in de kelder. Dat ga ik natuurlijk zeker proberen, hoewel ik niet kan garanderen dat ik ze voor die tijd al opgegeten heb.



11 opmerkingen:

  1. Ja heerlijk zijn die he? Bij mij niet zoveel flespompoenen, ik geloof maar ééntje, jammer want ze zijn inderdaad heel lekker, wat minder melig dan gewone oranje pompoen. Mooi dat ze het bij jou zo goed doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he, zo'n verrassing in de tuin. Bij mij hangen er nu één grotere maar vooral veel kleintjes aan. En ik zie ook veel vruchtbeginsels zitten. Nu maar hopen dat de nachtvorst nog een poos wegblijft en de kleintjes ook de kans krijgen groot en geel te worden. Ik had geen idee trouwens dat ze na moeten rijpen, goed om rekening mee te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn zo lekker! Bedankt voor de bewaartip-dat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 3 grote die er al af zijn en dan nog een aantal kleine(geen idee hoeveel)maar ben er erg blij mee,zag er eerst naar uit dat er niets aan kwam:)moestuinen zijn zo wie zo al super,elk jaar is het een feestje zelfs met tegenvallers.groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb enorm veel flespompoenen. Er zijn er een aantal bij die echt reusachtig worden, zit te twijfelen of die er al af moeten. Las in het ecologisch tuinierboek dat je pas moet oogsten als de stengel wat begint in te drogen en dat is nog niet het geval.......tja wat is wijsheid? Heeft iemand een suggestie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie even bij www.pompoenen.com daar staat veel info omtrent pompoenen.

      Verwijderen
    2. Als de pompoenen heel zwaar zijn en de plant klimt, dan kun je ze met een netje ondersteunen. Ik zou ze er inderdaad pas afhalen als het steeltje verkurkt is.

      Verwijderen
  6. Wat een mooie zeg! Hij lijkt ook erg op het mannelijk geslachtsdeel vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik had ergens gelezen dat ze juist warm moesten worden bewaard? Warm droog en donker zolder was dus perfect zei de man? k heb geen kelder dus dacht dat is wel handig... iemand enig idee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt volgens mij ook deels, omdat je de pompoenen ophangt aan het plafond zitten ze op de warmste plek van de kelder. Qua temperatuur lees ik online 8 tot 12 graden. Dus het ligt eraan of je zolder verwarmd is, anders lijkt het mij snel te warm.

      Verwijderen