donderdag 7 augustus 2014

Komkommers ontbitteren


Toen ik begin van de zomer mijn eerste komkommer oogstte was ik  heel enthousiast. Toen ik deze komkommer proefde eens stuk minder, hij was vreselijk bitter. Hoe zit dat nu? Dus ik belde mijn moeder voor advies, want zij weet meer dan go.ogle, en zij vertelde mij dat het komt doordat de komkommers bevrucht zijn.

In tegenstelling tot courgettes en augurken, waarbij je wilt dat de bijen en insecten van mannelijke bloem naar vrouwelijke bloem gaan, is dat bij de komkommer juist niet wenselijk. Een bevruchtte komkommer wordt bitter. Nu kan je in je plant gewoon alle mannelijke bloemen eruit halen, of de komkommer in een kas kweken waar geen insecten bij kunnen en er zijn zelfs nieuwe rassen die helemaal geen mannelijke bloemen hebben, dus oplossingen genoeg.

In mijn geval staat de komkommer naast de augurk, dus als ik alle mannelijke bloemen uit de komkommer haal kan hij waarschijnlijk ook nog bevrucht worden door de bloemen van de augurk (en misschien ook wel door die van de courgette). Maar wat doe je dan met deze bijna oneetbare komkommers?

Moeders had gelukkig raad. Zij vertelde dat komkommers vroeger altijd bitter waren, en dat je ze gewoon moet ontbitteren. Hiervoor snijd je de komkommer in plakjes en bestrooi je ze met een beetje zout, dit laat je 10 a 15 minuten staan en daarna spoel je ze af. De komkommers zijn nu gewoon eetbaar. Als je zou willen kan je er nu ook een zoetzure komkommersalade van maken door er naar smaak een klein beetje suiker en azijn over te gieten. Even laten staan en dan heb je een heerlijk verfrissend bijgerecht.

12 opmerkingen:

  1. Nooit geweten wat je schrijft, Wij hadden vroeger thuis altijd komkommers in de platte bak , ik denk dat mijn vader het om die reden deed. Zal het hem toch eens vragen . Maar in ieder geval bedankt voor de tips en info , zo leer je steeds weer wat nieuws. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Handig zo'n moeder :) groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bijzonder, daar had ik echt nog nooit van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo deed mijn moeder dat vroeger ook inderdaad, maar je moet het net ff weten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor dit blogje, ik wist dit niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hadden vroeger ook komkommers van de tuin. Volgens mijn vader werden komkommers bitter als de rank waar ze aan zaten klem had gezeten. Bijv. Door er op te staan. Dat van de bloemen had ik eigenlijk nooit gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn vader kweekte ook altijd met niet-gemanipuleerd zaad en wij bereidden (en bereiden nog steeds) de komkommers op dezelfde manier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm zou het ook aan het ras liggen of de soort grond? Ik laat alle bloemen zitten, de planten staan buiten en ik haal er toch lekkere niet-bittere komkommers af. Een medetuinierster in de buurt ook, trouwens. Wel vrij jong geplukt, vanwege de pitjes en de taaie schil. Formaat van 20 cm max.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste komkommerzaden zijn zo gemanipuleerd dat het "bitter-gen" eruit geselecteerd is. Dit is ook met spruitjes het geval en zal ook bij andere zaden wel gebeuren!

      Verwijderen
    2. Wat janne zegt, voor zover ik weet hebben de 'moderne' rassen hier geen last van. Volgens mij hebben zij alleen vrouwelijke bloemen.

      Verwijderen
  9. Ook nog nooit van gehoord. komkommers groeien gewoon buiten. nog geen bitter exemplaar gehad. mocht dat toch gebeuren.weet ik nu hoe je kunt ontbitteren. bedankt voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoewel jouw uitleg veel aannemelijker klinkt zei mijn moeder altijd dat het er aan lag hoe je hem schilde...volgens mij moest je 'm van de steel naar het "kontje" schillen en was hij niet bitter...maar ja....wij hebben geen zelf gekweekte komkommers en als we er 1 krijgen van iemand en die is bitter weet ik al niet meer hoe ik m geschild heb ;0))

    BeantwoordenVerwijderen