maandag 18 augustus 2014

Terugkijken en dankbaarheid



Wij wonen hier al weer een jaar, en wat een turbulent jaar is het geweest. Ik bedacht mij vandaag hoe wij er een paar maanden terug voor stonden, beiden werkloos en aan het einde van ons spaargeld. Wat een zorgen heb ik mij gemaakt, en het leek ons af en toe ook flink tegen te zitten. Mijn werkloosheid uitkering werd afgewezen, wij kregen onverwacht een flinke rekening voor onze kiezen en  toen Maarten* in  januari een auto ongeluk kreeg en ook zijn baan kwijt raakte zag het er even somber voor ons uit.

Maar wij hebben niet opgegeven en echt ons best gedaan om de situatie te verbeteren. Ik heb veel sollicitatiebrieven verstuurd en net zo veel afwijzingen ontvangen. Het is moeilijk om niet op te geven als je de ene na de andere afwijzing krijgt, en je gaat het je toch persoonlijk aantrekken. Het werk in de kippenfabriek was vreselijk, maar het was een mooi opstapje. En wij konden het geld echt goed gebruiken, het heeft ons echt gered! Ook hebben wij enorm op de uitgaven gelet, en elk dubbeltje wel drie keer omgedraaid. Achteraf ben ik nog verbaast hoe lang wij van ons spaargeld hebben kunnen leven!

Inmiddels heb ik een goede baan, en Maarten ook. Dat maakt ons tweeverdieners, en onze financiële situatie is ook helemaal omgedraaid. Toen wij beiden werkloos waren leefden wij bijna helemaal van ons spaargeld, maar inmiddels houden wij gelukkig veel geld over. Wij kunnen ons  buffer weer aanvullen en ook sparen voor allerlei projecten. Dit betekend ook dat onze slapeloze nachten en geldzorgen tot het verleden behoren, wat een zegen is dat!

Daarom wil ik even bij stil staan bij wat wij al bereikt hebben en hoeveel bloed, zweet en tranen het ons gekost heeft. Hoe fijn het is om geen geldzorgen meer te hebben, om gewoon rond te kunnen komen, om zelfs te kunnen sparen! Ik ben heel erg dankbaar dat wij ons nu in deze luxe positie bevinden! 

* Vanaf heden zal ik vriend/ man Maarten noemen.

33 opmerkingen:

  1. Jullie zijn vechters. Geniet van je zoveel plezieriger situatie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat jullie nou geen geldzorgen meer hebben, nou kun je volop gaan genieten van jullie nieuwe leven in Duitsland. Heerlijk toch, doorzettingsvermogen loont.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dik verdiend, jullie hebben je er echt in vastgebeten om de situatie te veranderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas zit ik nog midden in de zoektocht. Het is goed te weten dat jullie ook uiteindelijk een plek gevonden hebben, al was de weg niet makkelijk. Want zoals je zegt, het valt me zwaar om niet op te geven bij zo'n zee aan afwijzingen. Kreeg jij ook zo'n sik van "ach, je moet gewoon een baan nemen" en "je moet positief blijven". Makkelijker gezegd dan gedaan. Alle respect voor je volharding! Vroeg of laat ben ik ook aan de beurt... hoop ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb het er zeker erg moeilijk mee gehad, je gaat het je toch persoonlijk aantrekken. Toch is positief blijven de enige manier om er geestelijk doorheen te komen zonder er aan onderdoor te gaan. Hoewel we allemaal wel baalmomenten hebben natuurlijk!

      Verwijderen
  5. Soms is 't idd goed om 'je zegeningen' te tellen, ook al heb je er zelf erg hard aan gewerkt!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn zeg! En het is jullie gegund! Het is mooi om te zien dat hard werken ook beloond wordt én dat je dan ook dankbaar kunt zijn voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch hoe snel het bij jullie goed is gekomen.

    Mijn man logeert bij mijn ouders, en werkt in de schoonmaak bij een hotel. Ik logeer bij zijn ouders en werk als schoonmaakster in de thuiszorg. Allebei goedopgeleid, werkervaring, maar er is gewoon echt geen werk meer. Een eigen bedrijf beginnen kan wel, maar dan hebben we wel een bedrijf, maar geen werk.
    We zien elkaar soms maar eens per drie weken. Als hij keukendienst heeft moet hij de hele nacht werken, en aansluitend de ochtend. Slaap dan de middag en de halve avond. En ik moet weg na zijn ontbijt.. Hij zit in zeeland, ik in groningen. Nu ben ik even thuis, in Overijssel.
    We zoeken wel werk dichterbij ons eigen huis, maar de halve regio is werkeloos en pakt alles aan wat er is. Vorige week waren er 1700 brieven voor een baan bij een vakantiepark. De week ervoor 3000 voor een baan bij de wasserij.
    Ik word zo langzamerhand helemaal knetter.
    We zouden het huis kunnen verkopen. Een hutje ergens in het bos kopen. Spaargeld gebruiken voor de isolatie, zonne-energie, windenergie. Geen gasaansluiting. Regenwater gebruiken. En dan maar in de bijstand belanden. Maar dat we niet meer onze wekker moeten zetten om elkaar te bellen. Dat we geen vrij hoeven vragen om elkaar een dag te zien. Dat we gewoon weer eens naar huis kunnen gaan en dan elkaar zien, en samen te eten...
    We betalen nu de hypotheek en alle vaste kosten voor een huis waar we hooguit tien dagen per maand zijn. En we betalen kostgeld aan onze ouders, waar we wonen. Onze fietsen staan niet eens thuis, maar bij onze ouders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, daar word ik stil van. Wat knap van jullie! Heel veel sterkte gewenst.

      Verwijderen
    2. Jeetje, haast niet voor te stellen , ik hoop dat er ook voor jullie weer een betere toekomst aankomt! Je werkt er anders hard genoeg voor...

      Verwijderen
    3. Tjonge dat is niet mis. Zo heb je weinig, vervolgens niets en dan opeens komt het helemaal goed. Echt waar. Petje af voor jullie

      Verwijderen
    4. Jemig! 3000 reacties op 1 vacature?
      Da's bijna niet te geloven zeg.....
      Gr. Merle

      Verwijderen
    5. Verdietig dat jullie zover bij elkaar vandaan wonen. Respect dat jullie allebei werken ook al betekent dit dat jullie elkaar maar 10 dagen in de maand bij elkaar kunnen zijn. Hoop dat jullie allebei snel in de provincie Overijsel werk vinden en weer in jullie eigen huis kunnen wonen.

      Verwijderen
    6. Het lijkt mij heel zwaar, ik kan mij voorstellen dat je er doorheen zit! Maar het komt goed! Als je volhoud en doorzet is er altijd licht aan het eind van de tunnel! Succes!

      Verwijderen
  8. Mooi dat je even stilstaat bij de afgelopen tijd en ziet hoeveel stappen jullie hebben gemaakt. Inspirerend hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, jullie hebben het echt verdiend. Je niet te goed voelen voor 'vuil' werk, alles aanpakken heeft tot dit resultaat geleid! ik herken wel iets in jullie van onszelf vroeger en weet daarom zo goed wat het jost maar vooral wat het resultaat waard is! Petje af :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeetje anoniem, wat een situatie.
    Dan zou ik dat hutje in de hei kiezen. Heel eerlijk. En van daaruit verder kijken. Zolang je geen kids hebt is dat een avontuur toch?

    En aan WnZ..wat woon je heerlijk mooi. Neem vandaag maar een fijne pauze en de zegeningen mag je samen vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het hele jaar meegelezen en wat vond en vind ik het knap dat jullie zo doorgezet hebben! Geniet van alles wat je hebt bereikt want jullie hebben het helemaal zelf gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Spaargeld als buffer is zo belangrijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heb jullie ook van het begin af aan gevolgd. Ik ben blij dat het zo goed gaat :)
    Geen makkelijke weg geweest maar zo goed gedaan ! geniet ervan

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is jullie zo ontzettend gegund. Wat hebben jullie moeten knokken om te bereiken waar jullie nu zijn.
    Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben heel blij voor jullie dat het nu zo goed gaat! Je hebt de moed niet laten zakken en je hebt doorgezet, daarmee ben je een voorbeeld voor anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Voortaan heet hij Maarten maar is het eigenlijk Joris :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fijn dat het allemaal ten goede is gekeerd. Daar hebben jullie ook hard voor geknokt! Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit vergeet je nooit meer. Dankzij het altijd zuinig doen hebben jullie het gered.
    Dat is toch heel bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb al eens eerder geschreven hoeveel respect ik heb voor jou en je man. Echt super hoe jullie in het leven staan en omgaan met de omstandigheden waar jullie in zitten. Echt ik neem mijn pet af voor jullie. Wens jullie een gezond en gelukkig leven toe. Ik blijf je bog lezen, geniet er echt van

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mag ik er nog aan toevoegen dat je ondanks dat het een zware tijd was, altijd met goede gedachten en schrijfsels kwam. Ik lees graag je posten omdat ze nooit afkeurend of onaardig(grof) zijn tegen anderen of de maatschappij.
    Ik ken meer mensen die na een nare periode wel alles op anderen af reageren...het is nooit hun schuld en zij kunnen er niets aan doen enzovoort. Dat zijn ook geen mensen die maar door solliciteren of een baan in een kippenfabriek aannemen.
    Je basishouding vind ik enorm goed! Die basishouding is belangrijk om een nare periode door te komen en uiteindelijk de goede weg weer op te komen.(al duurt het bij sommige mensen wel lang, daar ben ik me van bewust)

    Geniet van wat jullie bereikt hebben!

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik sta graag ook even stil bij jullie situatie. Wat is er veel gebeurd en wat is er veel veranderd! Ik ben heel blij voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen