zaterdag 2 augustus 2014

Recept: Veganistische Chocoladecake

Omdat ik minder dierlijke eiwitten wil eten, eet ik grotendeels plantaardig. Nu is het zo dat in bijna alle koekjes, gebakjes en zelfs broodjes die je kan komen ei of melk verwerkt zit. Als je zeker wilt weten dat het veganistisch is kan je het beter zelf bakken.  Vandaar dit simpele recept voor een snel  en lekker hapje chocoladecake. Dit recept bevat vier porties.


Ingrediënten
64 gram Tarwebloem
43 gram (riet) suiker
1 theelepel bakpoeder
3 eetlepels cacao
80ml (tot 200ml) kokosmelk
120ml (of minder afhankelijk van kokosmelk) water

Meng de bloem,bakpoeder, suiker en cacao in een kom. Voeg hier de kokosmelk en het water aan toe en roer het goed door. Neem minimaal 80ml kokosmelk voor romigheid, de totale hoeveelheid vloeistof moet 200ml zijn. Dus als je 200 ml kokosmelk toevoegt hoef je geen water meer toe te voegen.


Giet het beslag in een ingevette vorm met een doorsnede van 15 cm, en bak het in het midden van de oven op 175 graden. Het is met ongeveer 15 tot 20 minuten klaar, ik vind het zelf het lekkerste als het nog een beetje smeuïg in het midden is. Serveer met wat poedersuiker of kokosrasp erover voor een dramatisch effect. 


7 opmerkingen:

  1. Dat is een goed idee Lily als er dan geen suiker inhoeft.

    At ooit eens een veganchocotaart bij kennissen maar dat was een blok beton, niet weg te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Lot: haha blok beton! Nou, ik heb heel wat geprobeerd aan variaties met dit recept maar een blok beton heb ik er nog niet van kunnen maken. Met custard wordt het wat meer kleverig en brownie-achtig. Daarnaast heeft mijn vriend er niets op tegen als de cake wat steviger is ipv. erg fluffie, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Door de cake een paar dagen (in de koelkast) te laten staan wordt de cake wat compacter, maar vers vind ik hem vrij luchtig. Overigens (misschien een belangrijke toevoeging) gebruik ik bakpoeder ipv baking soda (volgens mijn tante is dat loten-om-oud-ijzer) en vind ik de olie en azijn (in welke vorm dan ook) sinds de tweede keer dat ik het maakte totaal overbodig.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lily wat betreft de baking soda en bakpoeder is er wel degelijk verschil. Bij bakpoeder is al een zuur toegevoegd, bij baking soda niet en daarbij moet je dus altijd een zuur gebruiken. Iers sodabrood wordt daarom met karnemelk gekneed.

      Verwijderen
    2. Vergat nog te zeggen dat je als je geen zuur gebruikt bij`baking soda je een lichte gaslucht ruikt. Ik gebruik meestal wat van beiden dat geeft een nog beter resultaat.

      Verwijderen
    3. Je baksel gaat licht naar zeep smaken als je baking soda zonder een 'zuurtje' gebruikt.
      Ik heb vroeger vegan gegeten en veel vegan gebakken. Ik gebruikte meestal sojamelk bij het bakken. Ken je Dreena Burton? Zij heeft heel lekkere vegan recepten en haar browniiesreceot vind ik helemaal super.

      Verwijderen
  3. Dat ziet er lekker uit. Ik sla het recept op en ga het binnenkort uitproberen. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen