zaterdag 30 augustus 2014

Recept: Gevulde champignons


Ik zocht al een tijdje naar een recept voor gevulde champignons dat veganistisch is, in veel recepten word kaas gebruikt en dat is dus geen optie. Toen stuitte ik op dit recept. Het is lekker, makkelijk en gezond dus wat wil je nog meer?

Ingrediënten:
250 gram champignons (of andere paddenstoel naar keuze)
60 gram walnoot en/of cashewnoten
200 gram spinazie
1 klein uitje
1/2 rode paprika
2 teentjes knoflook
snufje zout
wat verse basilicum

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Verwijder de steeltjes van de champignons en stop ze met de overige ingrediënten in de keukenmachine, meng het geheel tot een gladde massa. Schep de puree in de champignons en bak ze tot er wat vocht onder ze komt te liggen, ongeveer 10 tot 15 minuten.Garneer met wat fijngesneden stukjes rode paprika en met wat edelgistvlokken.

Bij gebrek aan bepaalde ingrediënten kan je heel makkelijk variëren. Als ik geen spinazie heb, laat ik het weg en doe ik er bijvoorbeeld wat meer basilicum of andere Italiaanse kruiden door. Soms neem ik alleen walnoot, en soms alleen cashewnoten. Het luistert niet zo nauw, het eindresultaat is evengoed wel lekker! Ik gebruik de gevulde champignons als vleesvervanger, zoals hier op de foto te zien met zelfgemaakte ovenfriet en gegrilde wortelen.

10 opmerkingen:

  1. Oooh als champignon liefhebber loop ik hier wel warm voor! Ga het proberen! Bedank t voor t delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In plaats van kaas kan je edelgistvlokken gebruiken. Lekker op bijvoorbeeld vegan pizza en helemaal niet duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik inderdaad ook edelgistvlokken, maar verwarm deze (meestal) niet mee omdat dat alle voedingswaarde verloren gaat. Ik strooi dit er op het laatst overheen.

      Verwijderen
  3. En ken je deze site al: www.deplanteneter.nl

    Caro

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lekker recept, dank voor het delen! Die ga ik uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Top! Ik ben (ook) veganist en zoek alweer een tijdje naar een lekker recept om champignons te vullen. Van het weekend maar even portobello's halen :)

    BeantwoordenVerwijderen