vrijdag 1 augustus 2014

Mobiele telefoon: kosten en besparingen

Toen wij naar Duitsland verhuisden hebben wij in eerste instantie ons Nederlandse mobiele nummer aangehouden.  Dit was mede om bereikbaar te blijven en man werkte in eerste instantie ook nog in Nederland. Wij hebben toen een abonnement bij y.oufone genomen, en daar als aanvulling een Europa bundel. Hierdoor betaalden wij als wij gebeld worden in Duitsland enkel een startarief, en ook het bellen in het algemeen was gunstiger.   De vaste kosten per maand waren  22,50 waarvan € 7,50 voor mij en € 15,- voor vriend. Alle gesprekken binnen Nederland vallen binnen de bundel, en alle gesprekken (ook die wij ontvangen) in Duitsland vallen buiten de bundel en moeten wij dus bijbetalen.

Nu is het natuurlijk zo dat man al lang niet meer in Nederland werkt, en wij beiden eigenlijk voornamelijk in Duitsland doorbrengen. De Nederlandse bundel wordt niet meer gebruikt, en ik gebruik mijn mobiel helemaal niet meer vanwege de hoge kosten. Inmiddels doe ik eigenlijk alles via skype, chat en mail en soms word ik door familie gebeld op de vaste lijn.

Nu was het abonnement eindelijk opzegbaar geworden, en dus heb ik met ingang van heden geen Nederlands telefoonnummer meer.  In augustus betaal ik nog een laatste maal € 7,50 en dan is het klaar. Ik heb besloten in Duitsland geen abonnement te nemen, ik heb nu een pre-paid kaart gehaald.  Voor mij is het emigreren gelijk een kans geworden om van mijn mobiel af te komen, ik ben alleen bereikbaar per mail of op mijn vaste lijn. Mijn mobiel heb ik eigenlijk alleen maar voor als ik een keer pech met de auto heb, en om af en toe vriend te sms-en. Hopelijk doe ik op deze manier heel lang met het beltegoed. Het levert sowieso een besparing op van € 7,50 per maand.

Voor vriend ligt het wat anders, hij wil graag zijn Nederlandse nummer behouden. Na flink wat overleg hebben wij een compromis kunnen sluiten. Wij gaan nu kijken of wij zijn Nederlandse nummer kunnen overzetten naar een pre-paid kaart. Op dit nummer stellen wij dan een voicemail bericht in waarop staat dat hij bereikbaar is per mail of op het vaste nummer in Duitsland. Het toestel wordt dan alleen in Nederland gebruikt, voornamelijk om af te spreken met mensen. Daarnaast neemt hij ook een pre-paid Duits nummer, zo kunnen wij onderling voordelig sms-en en kan hij bellen als er wat zou zijn. Het opzeggen van het abonnement van vriend gaat ons tussen de € 15,- en € 20,- per maand besparen.

Natuurlijk blijven wij wel (wat) kosten voor het bellen houden.  Doordat vriend zijn mobiel niet meer gebruikt om mensen in Nederland te bellen, moeten deze mensen op een andere manier gebeld worden. Hiervoor gebruiken wij s.kype tegoed. Dit is uiteindelijk een stuk goedkoper.  Op dit moment hebben wij nog pre-paid skype tegoed, dan betaal je 7 cent per minuut om naar een Nederlands mobiel toestel te bellen.  Ik overweeg voor vriend eventueel een abonnement hiervoor af te sluiten, voor (bijv) € 3,32 per maand kan hij 120 minuten naar (mobiele) nummers in Nederland bellen.  Deze abonnementen zijn maandelijks opzegbaar dus wij kunnen  uitproberen wat het gunstigste voor ons is.

9 opmerkingen:

  1. Wij hebben enkel een mobiel, helaas zit ik tot april 2015 nog vast aan mijn abonnement en daarna ga ik ook een hele stap terug! Nu heb ik nog onbeperkt bellen en sms, maar eigenlijk bel ik maar weinig...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gedoe is dat nog zeg! Maar fijn dat je er bent uitgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik mijn mobiel maar zelden, ik heb eentje waarmee je alleen kan bellen en smsen. In het begin smste ik nog wel. Nu gebruik ik hem vooral voor onderweg, of als ik gebeld wordt. Ik heb n prepaid kaart. Mn vaste toestel is onderdeel van een pakket: Internet, bellen en tv. Ik betaal 15 euro extra waardoor ik onbeperkt kan bellen. gr Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook zo'n simpel toestel, functioneert prima! Ik vind het vooral fijn om te weten dat ik vriend kan bellen als ik auto pech heb ofzo. Echt bellen doe ik ook niet. Ik zie het eigenlijk net als jij.

      Verwijderen
  4. Ik heb sinds november 2013 geen mobiel meer, hij lag al vanaf april 2013 in de la, wat een verademing! Niet thuis, niet bereikbaar, belangrijk? Ze bellen later maar terug, ik verwonder me vaak op straat dat iedereen maar in hun mobieltje hangt, scheelt me maandelijks een hoop geld, en voornamelijk rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je weet als ze je voicemail inspreken je dat ook extra kost he? Het is dan alsof je gewoon opneemt maar natuurlijk wel korter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat alleen het afluisteren geld kost. De bedoeling is dat de voicemail zegt 'ik ben op dit nummer niet meer bereikbaar, je kunt mij bellen op het nr. 12355 of emailen ....'
      Wij gaan de voicemail dus nooit afluisteren.

      Verwijderen
  6. Ten eerste, wat een leuk blog! Ik ben pas zelf begonnen aan een blog waarin ik mijn weg naar zelfvoorzienend deel... Ik droom hier ookal enkele jaren van, maar ben nog lang niet zo op weg als jij. Op dit moment hebben mijn vriend en ik allebei een smartphone, ik wil daar ook vanaf. Het bedrag wat wij hier maandelijks voor betalen is gewoon belachelijk en vooral erg overbodig. Knap van je dat jij hier al zover mee bent. Vind het erg leuk om te lezen hoe mensen hun weg naar zelfvoorzienend op verschillende manieren toch vinden. Ik wens je dan ook veel succes in de toekomst en blijf dit blog zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen