donderdag 14 augustus 2014

Plastic in de Keuken

Het begon mij steeds meer tegen te staan, plastic. Het liefst zou ik al het plastic het huis uit doen, maar dat is voor mij (nog?) niet haalbaar. Wat mij wel haalbaar leek was het plastic wat ik in de keuken gebruik onder de loep nemen. Het mag duidelijk zijn dat plastic niet het veilige materiaal is wat jarenlang gedacht werd, en zeker bij voedselbereiding wilde ik geen risico nemen. 


Daarom ben ik rigoureus mijn keuken doorgegaan. Ik heb alle kastjes geopend en per kastje bekeken wat erin van plastic was, alle plastic spullen heb ik op de eettafel gezet. Vervolgens ben ik per item gaan kijken of ik het nog nodig heb en of het eventueel vervangen kan worden door een niet-plastic variant.


Het was een hele klus maar het heeft mij veel inzicht opgeleverd. Ik bleek vooral heel veel plastic bakjes te hebben om eten in te bewaren. Wat misschien wel het ergste is, omdat ik kliekjes er vaak warm in deed. Dan heb je juist meer kans dat er schadelijke stoffen uit het plastic lekken in je eten. Daarnaast had ik beslagkommen, maatbekers, trechters, opscheplepels, bekers en ook wat keuken apparaten. Ik heb al mijn plastic spullen in een doos gedaan om te proberen of ik zonder deze spullen kon. Na verloop van tijd bleek ik bepaalde dingen echt nodig te hebben, en ik besloot dat veel hiervan te vervangen was.

Ik deed een (enorme) bestelling en kocht prachtige schalen, kommen en beslagkommen van RVS. Ook hebben wij nu hele mooie broodtrommeltjes van RVS in twee maten, ik heb er expres een paar extra gekocht zodat ze ook voor kliekjes gebruikt kunnen worden. Ik vond nog een groot vierkant bord van glas, oorspronkelijk een kaarsen onderzetter, die inmiddels dient als snijplank. Daarnaast heb ik nu ook twee snijplanken van bamboe en ook de opscheplepels en pollepels zijn nu van bamboe. Waar ik ook heel erg blij mee ben zijn mijn trechters van RVS, ik heb een voor vloeistof en een voor jam en dergelijke. Mijn maatbeker is nu van glas, en ik heb eindelijk de niet-elektrische klopper die ik zo graag wilde!


Alle plastic waterflesjes zijn bij deze ook uit het huis verbannen, ik wist al dat het ongezond was en nu leven wij er ook naar. Wij hebben beiden een RVS waterfles. Ik weet dat er ook BPA-vrij plastic aangeboden word, maar ik neem liever helemaal geen risico. Ook heb ik laatst mijn waterkoker vervangen door een met een RVS binnenkant. Blijkbaar is het bij heel veel producten mogelijk om plastic te vermijden.


Helaas is het niet met alles mogelijk, zo heb ik bijvoorbeeld nog een staafmixer van plastic en ook mijn versapers is van plastic. Voorlopig zie ik mijzelf hier niet een plastic vrije variant voor vinden. Met boodschappen doen is het ook altijd nog een uitdaging, ik kan niet wachten tot de winkels zonder verpakkingen zodanig in de mode komen dat ze hier in de buurt ook komen. Dat lijkt mij toch wel ideaal. Tot die tijd moeten wij het met gezond verstand oplossen, dus zo veel mogelijk opletten op het verpakkingsmateriaal. Op dit moment lukt het mij niet om plastic verpakkingen geheel uit te bannen.

Natuurlijk heb ik wel gedubd over het vervangen van het plastic, omdat het plastic natuurlijk wel blijft bestaan ook al doe ik het weg. En wat doe je dan met je plastic spullen? Ik besloot dat het (mogelijke) gevaar voor onze gezondheid zwaarder woog dan alle nadelen. Ook ben ik van plan mijn plastic spullen weg te geven, en niet weg te gooien. Natuurlijk vind ik deze spullen niet goed voor de gezondheid, maar mensen die plastic gebruiken zullen dat evengoed wel doen. Dan kunnen ze beter tweedehands plastic gebruiken.

22 opmerkingen:

  1. Gisteren deed ik nog drie keer een liter soep/pasta (courgette/tomaat) naar de vrieskist in een dure plastic zak. Het spul was nog iets warm. Ik realiseerde me dat. Met de oogsttijd heb ik een tekort aan zakken, dus kocht ik er nog 75 zakken bij.
    Ik ben klaar met weckn, immers ik heb zonnepanelen en ik mag nu meer energie gebruiken,mdus kocht ik de zo gewenste diepvrieskistje voor innde schuur.
    Belangrijker vind ik het niet kopen van groentenm soep voor het komende winterseizoen. Moestuinkwaliteit is biologisch.

    Onlangs heb ik bij het jaarlijkse bloedtesten mijn bloedwaarden ook laten testen op witte bloedlichamen. WiFi zorgt voor een toenemende leukemie. Gelukkig voor mij had ik dat niet.
    Nu alleen die Gamma GT nog verder naar beneden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. interessant! voortaan laat ik de restjes eten eerst in de pan afkoelen en doe ik het daarna in een plastic bakje.
    Ik wist het wel maar soms vergeet je het even. Denk je ook niet `het leed is al geschied` met dit soort dingen? Omdat je al een hele stapel plastic hebt opgebouwd in je jeugd, bijv met het gebruik van babyflesjes die inmiddels bpa vrij zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat voorkomen altijd nog beter is dan genezen.
      En je zegt ook niet "ik rook al 10 jaar, dus nu blijf ik maar roken"

      Verwijderen
  3. Jij hebt in één keer veel rvs bakken enzo gekocht. Ik ben al een jaar bezig om in kringloopwinkels te kijken. En heb al een aardige verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet alleen nieuwe dingen gekocht hoor. Ik heb bijvoorbeeld ook hele fijne glazen schalen/ kommen bij de kringloop gekocht.

      Verwijderen
  4. Ik weet niet wat het is met plastic. Soms denk ik wel eens dat het haast uit het collectieve geheugen aan het verdwijnen was ofzo. Op welk punt precies is dat zo'n fantastisch product geworden? Ik ben (mede onder aanvoering van mijn oma en mijn moeder nam dat over) altijd al duurzaam opgevoed, plastic stond bij ons thuis altijd al te boek als niet duurzaam want slijtage gevoelig en bij slijtage moest het weg (hoewel mij als kind nooit uitgelegd werd waarom maar het zou best wel eens kunnen dat mijn oma het altijd al niet zo vertrouwde).
    Ik gebruik al jaren houten en glazen snijplanken. De laatste, zo heb ik van huis uit mee gekregen, zijn het meest hygiënisch want het best schoon te maken. Nog warm voedsel mocht/mag nooit in plastic bakjes, eerst afkoelen en opwarmen ook nooit in plastic. Tekenen van slijtage is vervanging, dus liever glazen schaaltjes om dingen in de koelkast te bewaren want die gaan langer mee. RVS zou inderdaad ook kunnen maar daar kan je niet doorheen kijken, dat vind ik lastiger. In de viezer is glas geen optie dus daar is plastic bij mij zeer (over) vertegenwoordigd.

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. glas in de vriezer kan best mits je genoeg ruimte overlaat zodat de.inhoud kan uitzetten zonder dat het glas barst. :)

      Lara

      Verwijderen
    2. In mijn vriezer (ook door wat ik er allemaal in wil hebben) is dat totaal niet werkbaar (geen efficiënt ruimte gebruik) en daardoor echt geen optie.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    3. Ik gebruik in de vriezer tegenwoordig ook voornamelijk glas, en doe de potten dan gewoon voor 7/8 vol. Gaat prima.

      In sommige gevallen vind ik plastic trouwens wel duurzaam, bijvoorbeeld bij kozijnen o.i.d. Maar voor voedselbereiding is het wat mij betreft niet geschikt.

      Verwijderen
  5. Er bestaan staafmixers met een metalen staaf (de rest dan nog wel van plastic, maar dat zit dan niet in je eten....) Ook kun je glazen schalen kopen die in de vriezer (en vaak ook nog in de oven) kunnen. Deze hebben soms een plastic deksel, dus niet overvullen dan raakt het eten het plastic niet. Op RVS kun je met een permanente stift schrijven wat erin zit, dat veeg je er na gebruik met een doekje gewoon weer af. Werkt ook op glas :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zulke glazen schalen heb ik inderdaad, zijn echt ideaal. Ik wist niet dat je er met een stift op kunt schrijven, dat is wel grappig!
      Wat de staafmixer betreft, misschien vraag ik er zo een voor kerst ;)

      Verwijderen
  6. Snijden op een glazen snijplank, daar worden je messen sneller bot van. Je kunt beter een houten snijplank gebruiken, daar spaar je je messen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry maar daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad in de vijf jaar dat ik zelf een glazen snijplak gebruik. Mijn ouders hebben een messen slijper in de keuken hangen, ook een redelijke oplossing lijkt mij.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    2. Ik heb het ook wel gehoord, maar vind het geen probleem. Dan slijp ik mijn messen bij. Het hygiëne voordeel van glas vind ik veel zwaarder wegen.

      Verwijderen
  7. Heel frappant dat ik onderaan deze pagina een advertentie zie staan voor... plastic glazen en bekers! Daar zal jij wel niets aan kunnen doen, het lijkt me een soort spam die verschijnt als je een zoekterm intoetst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het programmaatje Adblock op je pc installeert heb je nooit meer last van reclames. Even googlen

      Verwijderen
  8. ik probeer ook zoveel mogelijk plastic te bannen ,maar helaas lukt het met heel veel dingen gewoon niet, zo heb ik lampjes nodig op mijn fiets en die zijn van plastic, mijn stofzuiger bevat plastic, alles wat je via internet koopt word geleverd in jawel plastic. het blijft een hele toer om echt plastic helemaal uit je leven te bannen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens, plastic is echt overal. Mijn telefoon, laptop, muis, kozijnen, tandenborstel, zelfs sommige van mijn kledingstukken zijn van kunststof (polyester).
      Daarom richt ik mij (eerst) op wat ik echt belangrijk vind, en dat is plastic bij voedselbereiding en bewaring.

      Verwijderen
  9. Goed bezig. ;-)
    Ben ik nu ook reeds een paar maanden mee bezig.
    Ik heb men plastiek spulletjes gebracht naar De Roos (verzamelen spullen voor mensen die niet rond komen hier in Antwerepn).
    Een deel vervangen door gebruikte uit de kringwinkel en wat gekocht bij kudzu en greenjump online. Wat betreft de stofzuiger het alternatief is een ouderwetse bezem toch als je geen tapijt hebt liggen.
    Nog veel succes met de huiszuivering het lucht op elk beetje dat buiten gaat geeft je een goed gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig!
      Ik ben ook een groot fan van de bezem, maar ik gebruik de stofzuiger nog wel af en toe.

      Verwijderen
  10. Waar heb je die brooddozen gevonden? Als ik ze al in rvs vind zijn ze te klein. Groter hebben ze vaak een deksel van plastick. Juist wat ik nodig heb. Kan je de winkel vermelden en het adres?Dan kan ik deze bestellen. Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bestelde het bij http://www.edelstahlbecher.de/. Zij zitten ook op ebay http://www.ebay.de/itm/Vesperdose-Brotdose-Brotbox-gross-aus-Edelstahl-/331085235036.

      Verwijderen