dinsdag 20 mei 2014

Boodschappen week 20

Menu

20-mei   dinsdag Maaltijdsalade met penne en avocado
21-mei   woensdag Maaltijdsalade met meloen en ham
22-mei   donderdag Zuurkool, aardappel en worst uit de vriezer
23-mei   vrijdag Sla, gebakken aardappel en vlees
24-mei   zaterdag Ragu alla bolognese (uit de vriezer)
25-mei   zondag Maaltijdsalade met penne en avocado
26-mei   maandag Panpizza van afbakpistolets met sla
27-mei   dinsdag Panir met gyroskruiden, tomatenrijst en sla
28-mei   woensdag Zelfgemaakte wraps met sla en avocado
29-mei   donderdag Panir met gyroskruiden, tomatenrijst en sla
30-mei   vrijdag Gewokte tarwe met perzik en ei (portie in vriezer)


Boodschappen
Soort aantal artikel  bedrag   totaal 
Zuivel 1 Melk halfvol biologisch 1L   0,99   0,99
  3 Melk halfvol bio voor panir   0,99   2,97
  1 Kaas 500 gr.   2,25   2,25
  1 Huttekase   0,49   0,49
  1 Roomboter biologisch   1,69   1,69
Fruit 1 Galia meloen   1,49   1,49
  1 Perzik bio in glas   1,99   1,99
  0,578 Bananen bio/ fair trade   1,79   1,03
Groente 1 Paprika bio 2 stuk   1,99   1,99
  1 Wortelen Bio 1 kg   1,19   1,19
  2 Komkommer biologisch   0,99   1,98
  1 Appelmoes biologisch   0,99   0,99
  2 Avocado   0,99   1,98
  2 koolrabi   0,39   0,78
Vlees 1 Gedroogde ham 200gr   2,19   2,19
Brood e.d. 2 Bio volkorenmeel 1kg   1,29   2,58
  2 Bio Bloem   0,99   1,98
  1 Afbakpistolets   0,39   0,39
  1 Gist   0,59   0,59
Overige 1 Olie bio (zonnebloem) 500ml   1,79   1,79
  1 Aanmaaklimo bio in glazen fles   4,49   4,49
Lekkers 1 Pindaflips 250 gr   0,59   0,59
  1 Zoute stokjes 250 gr   0,39   0,39
    totaal   36,80

Vandaag heb ik weer boodschappen gehaald, deze keer maar voor een week. Dit omdat het voor nu makkelijker uit kwam. Ik heb weer zo veel mogelijk biologisch gehaald, en dat merk je toch in de prijs. Ook heb ik zo veel mogelijk gekozen voor glazen, herbruikbare verpakkingen.

Ik heb weinig vlees gehaald, het is zo dat het moeilijk is om biologisch vlees te halen hier in de buurt. De lidl verkoopt alleen biologisch half om half gehakt en wat vleeswaren (veelal snijworst), en bij de andere supermarkt waar ik was verkochten ze helemaal geen bio vlees. Dus ik heb slechts het minimale gehaald, ik kijk wel of ik nog wat uit mijn vriezer kan opduiken.

Omdat het wat zomers weer is heb ik eens terug gekeken in mijn oude menu's van ongeveer een jaar terug, en daar wat inspiratie uit opgedaan. Met dit warme weer heb ik toch wat minder zin in boerenkool stamppot, en wat afwisseling kan geen kwaad.

Een van de dingen die heel bijzonder is aan mijn boodschappen is de aanmaaklimonade, die is echt vreselijk duur. Maar ik kon geen andere biologische vinden in een glazen fles, het assortiment aanmaaklimonade is sowieso erg klein hier. Het voordeel is dat de (prachtige) fles een stevige schroefdop heeft, en later hergebruikt kan worden voor zelfgemaakte siroop.

8 opmerkingen:

  1. Heb je vlier in de buurt, maak dan zelf je aanmaaklimonade. Recepten vind je volop op internet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt, ik heb ongeveer 10 vlierstruiken verspreid door de tuin. Ik heb vorig jaar al vlierbessenjam, vlierbessensiroop en vlierbessenlikeur gemaakt. Op dit moment ben ik bezig met het maken van vlierbloesemsiroop, ben benieuwd of het lekker is.
      Ik ben van plan om heel veel siroop te maken deze zomer, dus het flesje komt later weer van pas ;)

      Verwijderen
  2. Kun je biovlees misschien online bestellen? In NL heb je daar best veel leveranciers voor dus in DE vast ook wel? Ben je misschien in 1 keer wat meer kwijt maar als je het invriest bespaar je die kosten in de weken erop weer. En je hebt ruimere keuze.
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een goed idee eigenlijk.Ik ga soms naar 'de grote stad' daar verkopen ze wel meer bio vlees, ik zal daar dan vaker wat meer inslaan en in vriezen. Maar ik zal ook eens online kijken.

      Verwijderen
  3. Je kunt van heel veel wat er nu waarschijnlijk in je tuin staat, siroop maken, bijvoorbeeld melisse, munt, vlier. Is lang houdbaar. Ik heb nog een simpel recept op mijn blog staan. Ik ga deze of volgende week ook weer nieuwe voorraad maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vorig jaar heb ik siroop gemaakt van vlierbes, tomaat, rozebottel en verschillende bessen. Deze siroop is heel erg goed bevallen en ga ik dit jaar zeker weer maken.
      Muntsiroop heb ik nog nooit gemaakt, onze munt wordt momenteel volop gebruikt voor thee. Wellicht is siroop ook wel eens leuk dan.

      Verwijderen