maandag 19 mei 2014

Over werk en zo..

Mijn laatste sollicitatiegesprek heeft veel gevoelens bij mij los gemaakt, en ook herinneringen aan mijn laatste baan. Het voelde goed om weer gewaardeerd en gerespecteerd te worden. Ik heb eens goed de tijd genomen om over de situatie na te denken. Het werk in de kippenfabriek is zwaar en slopend.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij echt sloopt, niet alleen het werk maar vooral de intensiteit. Dus zes dagen per week en dan in drie-ploegen dienst. Ik merk dat ik niet meer goed kan slapen, mijn vriend nooit meer zie (en zeker geen tijd heb voor een normaal gesprek), geen tijd en energie kan vinden om het huishouden bij te werken en daarnaast ook blessures op lijk te lopen. Mijn schouder doet flink veel pijn en ook mijn rechter hand doet pijn tijdens het werken. Ik heb hier al jaren een cyste op mijn pols, en ik heb er eigenlijk nooit last van gehad. Maar nu ik mijn handen intensief moet gebruiken merk ik dat ik er last van heb. Alles bij elkaar heb ik het gevoel dat ik mijzelf hier kapot werk, en daar heb ik geen goed gevoel bij.

Wat het loon betreft, tja. Een volle maand werken in de fabriek levert mij € 850,- na aftrek van mijn reiskosten, en dat valt ook vies tegen. Daarnaast wordt je behandeld alsof je niks bent, ik denk dat dat nog wel het zwaarste weegt.

Ik heb besloten om ontslag te nemen, en mij volledig te focussen op het krijgen van een betere baan. Ik wil niet het risico nemen dat ik over enige tijd compleet overspannen ben, en geen andere baan meer aan kan omdat ik te lang ben door gegaan. Wij zitten nu ook in een iets betere positie als toen ik deze baan aan nam, vriend heeft inmiddels een contract (voor onbepaalde tijd) en dat scheelt ook. Natuurlijk blijft het een risico, maar wie niet waagt zal ook nooit winnen.
Dus ik ga er voor!

37 opmerkingen:

  1. Wat een wijs besluit Maia!
    Inderdaad niet jezelf kapot gaan werken, zo te lezen ging je al een stuk die kant op dus heel verstandig om te stoppen nu het kan!
    En nu hopen op een andere baan waar je blij mee zal zijn.
    Ik duim voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En fijn dat je dit besluit ook kan nemen omdat je vriend een baan heeft. Ik vind het verstandig van je. Die andere baan komt echt wel. Je weet nu ook beter wat je niet wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens, ik heb geen zin om mijzelf voor een hongerloontje kapot te werken. Ik kan mijn energie beter gebruiken om op een positieve manier aan de toekomst te werken!

      Verwijderen
  3. Ik denk dat dit een goed besluit is.
    Je hebt er niets aan als je je kapot werkt.
    En die nieuwe baan gaat er vast en zeker komen.
    Groetjes, Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moedig dat je dit besluit hebt genomen.
    Zorg goed voor jezelf! Dan komt die betere baan ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel respect dus voor de mensen die daar wel werken en die daar blijven werken (bijvoorbeeld omdat ze niet anders kunnen).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens! Het is wel zo dat mensen die er al langer werken, en dus in vaste dienst zijn, ongeveer € 400,- per maand meer verdienen. Dus dat scheelt nog wat.
      Maar het blijft heel erg triest. Het zijn vooral mensen die een uitzichtloze situatie hebben, doordat zij bijvoorbeeld 'te oud' zijn op de arbeidsmarkt.

      Verwijderen
  6. Gelukkig dat je je kan veroorloven om daar weg te gaan. Werken en hard werken is goed maar het moet zeker niet ten koste van je gezondheid en je idealen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt het gedaan toen het nodig was om te overleven.
    Nu dat niet meer hoeft, is het verstandig om aan de negatieve gevolgen voor je lijf en geest te denken.
    In en om huis is ook genoeg te doen zolang je nog geen andere baan hebt.
    En die andere baan komt er vast wel.
    Succes, hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat zal jij een heerlijk opgelucht gevoel hebben nu! Lekker de tuin in tot je nieuw werk hebt gevonden.
    slavenarbeid tegen een hongerloontje, kennen ze geen minimumloon in Duitsland?
    Groet Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, er is geen minimumloon in Duitsland. Ze zijn er volgens mij wel mee bezig nu. Ik ben zeker erg opgelucht, wat een verademing!

      Verwijderen
  9. Ik bezorg 4 middagen per week post en herken dit. Schouders, ru, handen en benen hebben het zwaar te verduren. Tel daarbij het lage uurloon (9 euro bruto per uur, geen reis- of onkostenvergoeding),de vaak kapotte postkarren en het gescheld, geschimp en getreiter dat je als postbezorger regelmatig over je heen krijgt (nee, niet van iedereen en niet elke dag). Dan vraag je je regelmatig af of je dit nog wilt/kunt/moet. Maar ik hoor ook van collega's dat ze geen keuze hebben, omdat er simpelweg geen ander werk voor ze is en ze het zich kunnen permitteren te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb in het verleden ook als postbezorger gewerkt, het is inderdaad ook erg zwaar werk. Veel mensen stoppen al na een paar dagen. Ook worden daar arbo-regels vaak overtreden. De tassen worden dan te zwaar gemaakt. Ik moest toen ook mijn eigen fiets gebruiken, die na mijn werkperiode daar echt af was.

      Toch vond ik het werk wel leuk, vooral vanwege het buiten zijn en de vrijheid van het indelen van je eigen uren. Maar uiteindelijk ben ik ook gestopt vanwege de slechte voorwaarden. Jammer is dat toch!

      Verwijderen
  10. Je gezondheid is het belangrijkste. Ik hoop,dat je snel werk op niveau vindt. Geen wonder,dat er vacatures zijn,bij de fabriek,waar je nu werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook niet raar, als ze een paar dingen zouden veranderen zouden ze veel meer (en beter) personeel kunnen behouden.
      Bijvoorbeeld: nooit meer dan 5 dagen per week werken, elke 2 uur een pauze, wellicht 1 pauze per dag door de werkgever later vergoeden, en een beetje meer respect naar de werklui toe.
      Dat zou al veel verschil maken, helaas is het blijkbaar te veel gevraagd!

      Verwijderen
  11. Ik denk dat het een verstandig besluit is. Ook fijn dat je nu deze keuzevrijhied hebt. Ik heb er het volle vertrouwen in dat je binnenkort een passende baan vindt. Je hebt in ieder geval een goede werkmoraal. Hoe lang moet je er nog werken als je ontslag neemt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat ik nog in mijn proeftijd zit, kan ik per direct stoppen. Ik ben dus nu al vrij ! ;)

      Verwijderen
  12. Fijn dat het mogelijk is om deze keus te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Ik vond het wel heel moeilijk, want ergens vond ik het onverantwoordelijk om te stoppen voordat ik iets nieuws heb. Maar na erover nagedacht te hebben, en met vriend overlegt te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het onverantwoord is om mijzelf kapot te werken. En dat ik goed voor mijzelf moet zorgen.

      Verwijderen
  13. En gelukkig heeft het wel iets opgeleverd. Daar kunnen jullie een half jaar van eten met jouw inkoopbeleid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat klopt :)
      Ik ben zelf heel erg verbaast over hoe lang ik met geld kan doen, leuk is dat eigenlijk!

      Verwijderen
  14. Ik zat er al op te wachten. Goed zo. Opstappen, nu kan je voor jezelf kiezen.
    Droevig dat mensen zo behandeld worden, gelukkig kan je nu het risico nemen, ik geef je groot gelijk. Ik heb te doen met de mensen die daar werken en geen keus hebben, verdrietig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Triest is het eigenlijk he? Dat die mensen dat allemaal pikken, ik zou graag een opstand beginnen en ze allemaal 'redden'.
      Maar zo werkt het natuurlijk niet, dus kies ik voor mijzelf. Ik kan alleen maar hopen dat andere mensen die kans ook krijgen!

      Verwijderen
  15. Stoer en wijs van je! De ene deur gooi je dicht, dan gaat er zeker één open! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een dapper en wijs besluit. En het heeft je inmiddels ook veel inzichten gebracht, naast het geld, dat is zeker net zo veel waard, en misschien nog wel meer! Succes met het zoeken naar een nieuwe baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel verstandig meid!
    Concentreer je op die baan die je echt graag wilt hebben en stop daar al je energie in.
    Je hebt er niets aan als je jezelf kapot werkt terwijl het niet nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een zeer wijs besluit om niet langer voor een hongerloon roofbouw op jezelf te plegen. Je hebt het geld nu niet meer heel dringend nodig. ik stel me zo voor dat je vriend het er ook helemaal mee eens is. Ik heb medelijden met diegenen die door moeten gaan omdat het echt niet anders kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, mijn vriend vraagt mij al langer om te stoppen. Hij vind het ook echt gekkenwerk. Gelukkig hebben wij nu weer wat tijd voor elkaar, dat is echt heerlijk!

      Verwijderen
  19. Een goed besluit. Wat heerlijk voor jullie dat je nu de mogelijkheid hebt om te stoppen. Je hebt keihard gewerkt. Nu zorgen dat je weer op adem kunt komen zodat je straks energie hebt voor een andere baan. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel verstandig, jij hebt de nu keuze om jezelf te beschermen maar ik heb diep medelijden en respect voor de mensen die niet anders kunnen en wel door moeten.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het klinkt alsof de medewerkers in die fabriek uitgebuit worden. Ik snap heel goed dat je ervoor kiest ontslag te nemen. Succes met het vinden van een andere baan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Klinkt als een verstandig besluit. En als je energie kunt richten op iets beters lukt dat waarschijnlijk ook sneller en beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het klinkt als een heel wijs besluit, als je eenmaal bezig bent kun je je aandacht toch minder goed richten op iets beters. En wanneer je je partner niet meer ziet, dat is ook echt helemaal niks!

    BeantwoordenVerwijderen