zaterdag 3 mei 2014

Een half jaar koelkastloos


Een half jaar geleden schreef ik een update over ons leven zonder koelkast. Toen hadden wij er net twee weken zonder koelkast opzitten, inmiddels zijn we dus al weer een half jaar verder. En het bevalt nog steeds prima.

De reden waarom ik probeerde om koelkastloos te leven was voornamelijk omdat de koelkast altijd zo leeg was. Heel veel dingen hoeven ook helemaal niet in de koelkast bewaard te worden. Ik vond het vooral zonde omdat de koelkast wel stroom verbruikt, ook als je er bijna niks in hebt staan.

Wij zijn het echt wel gewend inmiddels, ik heb al in geen tijden uit reflex de koelkast geopend om iets te zoeken. Tijdens de winter was het helemaal makkelijk, ik kon alles goed houden op de planken in de koude kamer. Zelfs toen ik mijn boodschappen per twee weken ben gaan doen, bleef het geen probleem om alles goed te houden.

Inmiddels heb ik de koelbox weer in gebruik genomen, voornamelijk voor melk, kaas en vleeswaren. Ik heb hier een koelelement in wat ik een keer per dag vervang. Ik haal een keer per twee weken melk, het pak wat open is laat ik buiten de koelbox en het pak wat ik in de tweede week gebruik bewaar ik in de koelbox. Evenals een pakje boter voor de voorraad, de (room)boter die ik gebruik staat gewoon in het keukenkastje. Het enige wat dus echt permanent in de koelbox ligt zijn de kaas en de vleeswaren.

Ik ben inmiddels ook een (voor mij) experiment begonnen met vleeswaren, ik koop ze als ze  niet lang meer houdbaar zijn (want afgeprijsd) en stop de dan in de vriezer. Als ik mijn brood smeer (voor mee naar het werk) leg ik er gewoon een bevroren plakje tussen, moet zeggen dat het prima smaakt. Het scheelt veel geld, zeker op biologische vleeswaren.

Kaas vind ik vrij lastig te krijgen hier, stukken dan. Wij hebben een melkfabriek in ons dorp en hier koop ik regelmatig goedkope kaas die niet zo heel lang meer houdbaar is, maar het zijn altijd voorgesneden plakken. In Nederland kon ik (bijna) overal stukken kaas kopen, hier in Duitsland vind ik dat wat tegenvallen. Omdat het plakken zijn moeten ze echt goed koel bewaard worden, want de houdbaarheid is een stuk minder.

Vlees dat ik koop stop ik gelijk in de vriezer, tenzij ik het diezelfde dag eet. En groente en (bepaalde soorten) fruit heb ik gewoon op de planken in de koude kamer liggen. De vriezer gebruik ik heel veel, zeker nu wij allebei werken. Ik kook regelmatig extra en vries dan een deel in, zodat wij later weer een makkelijke maaltijd hebben. Vriezerkoken is echt ideaal, het scheelt niet alleen tijd en geld maar is ook gezond. Want zo heb je altijd een zelfgemaakte maaltijd, ook als je geen tijd hebt om te koken. De maaltijden haal ik op tijd uit de vriezer en zet ik daarna in de koelbox om te ontdooien, zo maak ik nog een keer gebruik van de energie.

Ook met zelfgebakken brood gaat het ook zo, ik bak extra en stop dat in de vriezer. Ik zou eigenlijk niet meer zonder de vriezer willen kunnen, mede omdat wij in het buitengebied wonen.  De koelkast is een ander verhaal, als het aan mij ligt blijft deze buiten gebruik. Ik ben heel benieuwd hoe het in de komende zomermaanden gaat bevallen!

14 opmerkingen:

  1. Kaas is een heel lastig product om ongekoeld gesneden te bewaren. Hier koop ik soms een stuk kaas, maar na een tijd word het toch minder van smaak. Op mijn werk kan ik ook kaas kopen maar daar eten wij het veel te weinig voor. (werk in een kaasfabriek ) En tja kaas is duur, vooral oude kaas en moet helaas zeggen goedkoop zal het nooit worden. Want het is zo veel werk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij eten samen behoorlijk wat kaas weg, wij zijn allebei liefhebbers. Daarom zou een stuk hier prima op komen. Ik vind het op zich niet erg om wat meer voor kaas te betalen, zeker niet voor een stuk van goede kwaliteit.

      Verwijderen
  2. Is er in je omgeving een zelfkazende boer misschien? Wij kopen al jaren kaas bij een boerderij waar ze zelf kaas maken. Niet goedkoop, maar echt lekkere kaas. En omdat het een stuk kaas is gemakkelijkker buiten de koelkast te bewaren. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nog op zoek naar een zelfkazende boer, voorlopig doe ik het maar met onze melkfabriek. Dat is in elk geval lokaal, en heel betaalbaar.

      Verwijderen
  3. Ook in de zomer moet je koelkastloos kunnen leven. Ik herinner me het nog uit mijn jeugd. En op de camping deden we een pilsje in een natte sok,dan werd het ook lekker koel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij kan het ook prima, onze schuren zijn ook in de zomer heel koud dus ik verwacht niet veel problemen.

      Verwijderen
  4. Voor die 100 kw/h per jaar zou ik geen moeite doen en de koelkast gewoon gebruiken, kun je eerder de wasmachine wegdoen of vriezer gebruikt veel meer stroom :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat er niet om om de grootste stroomverbruiker de deur uit te doen, het gaat er om dat ik de koelkast niet nodig heb. En betalen voor iets wat je niet nodig hebt is gewoon dom :)
      Ik kan prima zonder de koelkast, dus die 150 kwh per jaar die hij anders verbruikt kan ik op deze manier mooi besparen.

      Verwijderen
  5. ik heb mijn vriezer weggedaan sinds mijn dochter het huis uit is, ik heb nog 2 lades om te vriezen onderin mijn koelkast en dat is voldoende voor mij alleen , verder heb ik de droger de deur uitgedaan en binnenkort wil ik eigenlijk ook nog een kleinere koelkast kopen ,maar wel nog met 2 vrieslades omdat het toch wel handig is om een voorraad in de vriezer te hebben , dan hoef ik in de winter als het slecht weer is minder vaak boodschappen te gaan doen,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap helemaal dat je nog wat vriesruimte over wilt houden. Ik had vroeger ook een klein vriesvakje in mijn koelkast, vond ik ideaal. Dat was eigenlijk prima toen, het is toch altijd handig om in elk geval een beetje vriesruimte te hebben.

      Verwijderen
  6. Weck je ook? Wij hebben stamppotjes in potjes gemaakt, is te koop en dat idee hebben we nagedaan. Bv hutspot, de ingredienten apart voorkoken, wortels half gaar koken, uien zacht bakken, vlees garen en dat in de goede verhoudingen in pot, kan de aardappels ook bij, of je maakt het zonder vlees en eet er . later iets anders bij. Pot openen,verder garen en stampen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van plan om vanaf deze zomer te gaan wecken, tot nu toe doe ik dit nog in de vriezer. Maar ik kijk er naar uit om te gaan wecken!

      Verwijderen
  7. Kaas kan ook geraspt in de vriezer. Dat doe ik al jaren. Ik koop rare stukken afgeprijsde kaas, en rasp die, en dat gebruik ik voor pizza, pasta, quiches, en voor op brood. Niks mis mee.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slim! Dat heb ik ook wel eens gehoord. Ik zag bij Jamie Oliver dat hij zijn kaas "kontjes" in stukjes hakt en in een bakje in de vriezer bewaard, gewoon alle soorten door elkaar. Dit gebruikt hij inderdaad ook in pizza, pasta en quiches, zo gooide hij nooit wat weg. Ik moet zeggen dat ik het laatste stukje kaas graag zo opsnoep, en eigenlijk nooit wat over heb :)

      Verwijderen