zaterdag 24 mei 2014

Vlierbloesem Siroop


Gisteren heb ik mijn eerste partij vlierbloesem siroop afgemaakt en ik vond het erg lekker! Het is een hele bijzondere aanmaaklimonade, het smaakt heel tropisch en fris en doet mij een beetje denken aan de smaak van lychees. Ik ben nog ruim op tijd om nog een partij te maken, en dat ga ik ook zeker doen! De standaard mengverhouding is ongeveer 1 op 7 schat ik, maar een vleugje siroop in een glas koud water vind ik ook al erg lekker. Hieronder het recept, ik heb een ruime 3,25 liter aan siroop hieraan overgehouden.

Vlierbloesem Siroop
2 liter water
1 kg (riet)suiker
2 biologische citroenen
50 mooie bloemschermen van de vlier

Breng het water met de suiker aan de kook en zet dan het vuur uit.
Als het water lauw is kan je het in een (of twee) grote afsluitbare pot gieten.
Voeg hier nu de bloemen en de in dunne schijven gesneden citroen aan toe.
(Let op dat je de bloemen niet wast, omdat je dan de smaak verliest. En dat je bloemen uitzoekt die nog niet aan het verwelken zijn, dus zo mooi mogelijk.)
Laat dit alles in de afgesloten pot 3-5 dagen op een koele, donkere plek staan. Ik heb voor 5 dagen gekozen, omdat ik de tijd had (en het geduld).
Na de rust periode giet je de vloeistof door een zeef (evt. met theedoek) om het te filteren en daarna breng je het weer aan de kook.
Nu kan je het in (goed schoongemaakte) flessen gieten en deze gelijk afsluiten.
Deze siroop is nu 12 maanden houdbaar op een koele en donkere plek.

De geselecteerde bloemenschermen.

De bloemen en de citroen in het suikerwater, nu 5 dagen wachten.

Het eindproduct, heerlijk frisse topische siroop!

22 opmerkingen:

  1. Dat wil ik ook nog graag. Moet op zoek gaan naar een boom in de omgeving en gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik zeker doen! Ik vond het voorheen ook altijd lastig om ze te vinden op gemeentegrond, maar nu staan ze zat op ons eigen terrein. Het is in elk geval zeker de moeite waard!

      Verwijderen
  2. Dat maakten vroeger ook graag. Ik gebruikte citroenzuur voor de frisse smaak. En ik nam bloemen die veel stuifmeel hadden. Die geven meer smaak.
    Het was hier soms ook zoeken naar bomen omdat de gemeente ze graag kapte :-(

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stuifmeel is inderdaad de smaakmaker, ik behandel de bloemen ook heel voorzichtig want anders valt het er af.
      Ik zag in bepaalde recepten ook citroenzuur, maar wilde mijn recept simpel houden. Wie weet test ik het nog.

      Verwijderen
  3. Dank je voor dit recept....ik heb er al meer gelezen op het internet maar nu heb ik zin in om te maken en de durf!!! Jouw recept klinkt simpel!!! Ik ben toch nog niet te laat he...de schermen zijn volgens mij nog goed nu!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent zeker niet te laat, het is nog goed mogelijk om genoeg bloemschermen te plukken. Ik ga vandaag ook nog een partij maken.

      Het is inderdaad echt super simpel en het resultaat is heerlijk!

      Verwijderen
  4. Wij hebben 2 grote vlierbomen staan en zijn net in bloei. Ik heb nog nooit iets met de bloesem gedaan wel met de bessen bv appel/vlierbessenjam heerlijk. Groeten Gea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook al verschillende dingen gemaakt met de bessen. Zo maakte ik jam, siroop en likeur. Maar de bloesem is ook echt lekker, en zelfs een stuk makkelijker in gebruik. Het is minder werk en je hebt geen last van vlekken :)

      Verwijderen
  5. Dat ziet er leuk zo in die flessen.
    Misschien moet ik het ook maar eens proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou ik zeker doen!
      Ik gebruik voornamelijk flessen van tomatenketchup, die zijn er perfect voor :)

      Verwijderen
  6. Wat is dat toch heerlijk, ik had gister thee waar ook vlierbloesem in zat! echt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk en inderdaad lekker!
    Ik plan vlierbloesemwijn te maken. Zelfs al lijkt je dat niets, toch een kijken naar de oogstmethode, lekker handig!
    http://wijnmaker.blogspot.be/2009/05/vlierbloesemwijn-2-elderflowerwine-2.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Apart zeg, die oogstmethode.
      Ik laat zelf de bloemen aan de schermen, en knip voordat ze in de pot gaan de grootste (en dikste) stelen er van af. Ik heb hierbij geen last van bitterheid. Wat ik helemaal apart vind is dat hij op die manier toch een hoop van het stuifmeel mist.

      Verder wel heel intressant. want ik wilde ook nog vlierbloesemwijn maken. Dus dank voor de link!

      Verwijderen
  8. Wat leuk en lekker! Ik was van plan dat te doen dit jaar, zag vandaag onderweg de bloesems en nu lees ik jouw stukje. Klinkt makkelijk. Als t morgen droog is, weet ik wat ik ga doen met zoonlief! Bloemetjes plukken :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Het is inderdaad super makkelijk en helemaal de moeite waard!

      Verwijderen
    2. Het regende pijpestelen de volgende dag, maar vanochtend ben ik met zoonlief op stap geweest. Nu staan er 3 weckpotten te "trekken". Zal er vandaag ook n blogje van maken. Ben heel benieuwd!

      Verwijderen
  9. Ik maak het ook elk jaar, heerlijk! Er zitten altijd wel heel veel kleine zwarte vliegjes in de schermen, dus goed zeven is wel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mij ook opgevallen, ik controleer de bloemen vooraf ook nog goed op beestjes omdat ik ze niet was. Het eindresultaat is uiteindelijk helder en schoon :)

      Verwijderen
  10. lekker he ? ook zo lekker bezig, ik verkoop ze ook inmijnaandestraatwinkeltje, veel plezier, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Net een hoop schermen geknipt, beestjes eruit geschud en gehaald en nu staat er 3 liter vlierbloesemprutje in een grote pot te weken. Een echte koele droge plaats heb ik niet dus het staat in de kamer met een donkere zak eroverheen. Ben benieuwd over een paar dagen naar het eind resultaat! Nu eens kijken of ik genoeg flesjes heb om de siroop straks in te doen. Ben echt benieuwd hoe het smaakt. Ik heb alleen rietsuiker gebruikt en daardoor is de vloeistof bij mij nu wel bruiner van kleur, dat zal wel blijven dus misschien doe ik de volgende keer gewone suiker dat de siroop een heldere kleur heeft. Was leuk om te doen en het opdrinken lijkt me ook erg leuk :)

    groet,

    Fleur

    BeantwoordenVerwijderen