zondag 4 mei 2014

Recept: Ontbijtkoek


Vandaag was ik lekker vrij en had ik tijd voor een experimentje, wij lusten beide graag een plakje ontbijtkoek bij de thee en ik wilde er een zelf bakken. Deze wens werd mede gedreven door het feit dat het in Duitsland een stuk lastiger is om aan ontbijtkoek te komen. Daarnaast is zelf bakken natuurlijk fijn omdat het resultaat meestal lekkerder is en je zo precies weet wat je eet.

Ik zocht online naar recepten maar zag veel uitgebreide (vast lekkere) recepten met dure ingrediënten, en besloot een oud recept van mijzelf aan te passen. Het was een recept voor muesli volkoren ontbijtkoek, ik heb de muesli en het volkoren in eerste instantie weggelaten en er kwam een gewone ontbijtkoek uit. Hij is erg lekker, hoewel de smaak van de kruiden niet helemaal klopt voor ontbijtkoek. Toch smaakt het prima en kan het goed voor ontbijtkoek doorgaan.

Ingrediënten: 
375 gram bloem, en wat bakpoeder
275 gram bruine suiker
350 ml melk
15 gram koek- en speculaaskruiden
snufje zout

Meng eerst alle droge ingrediënten in een kom en voeg hier de melk aan toe, roer tot het allemaal goed gemengd is. Schep het beslag in een (beboterd) cakeblik en zet het in het midden van de op 170 graden voorverwarmde oven voor ongeveer 75 minuten. De koek is gaar als een satéprikker er schoon uit komt. Deze koek heeft een harde korst , door hem af te dekken als hij nog warm is wordt deze zacht.

14 opmerkingen:

  1. Wat teveel suiker voor mij. Ik gebruik half rogge/half ander meer en appelstroop en honing om te zoeten. Als kruiden voeg ik vaak gemberpoeder, gember uit pot en wat van de siroop en soms wat chilipoeder.
    Heerlijk ontbijtkoek om mee te varieeren, het lukt bijna altijd wel om er iets eetbaars van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf zonde om honing te gebruiken om ontbijtkoek te zoeten, ten eerste is honing ook voor 80% suiker daarnaast verliest het zijn goede eigenschappen als je het boven de 45 graden verhit. Daarnaast is het veel duurder dan suiker. Zodoende heb ik suiker gekozen.

      In het geval van appelstroop ligt het aan de soort die je neemt, maar de meeste zijn voor meer dan de helft (70%) van suikerbieten gemaakt. Ook hier geld dat het voor een groot deel uit suiker bevat, ik begrijp dat het daarnaast ook nog andere voedingsstoffen bevat en daardoor iets gezonder is. Maar vanwege de kosten kies ik ervoor om het gewoon met suiker te maken.

      Verwijderen
    2. Ik weet dat ook wel maar zoek ook graag alternativen voor gewone suiker. Zal het niet meer vertellen dan hoe ik het doe,

      Verwijderen
  2. Heel veel anijs poeder er door maakt voor mij de echte ontbijtkoek smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom gaat er melk in? Dat zit toch ook niet in gekochte ontbijtkoek? Dacht dat het iets van roggemeel en stroop was, herinner me tenminste dat ontbijtkoek kon met koemelkallergie. Maar ik heb het al jaren niet meer gekocht of gegeten :)
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb bewust voor dit recept gekozen vanwege de simpele ingrediënten (die ik ook allemaal in huis heb). Ik heb inderdaad verschillende recepten gezien met honing of stroop of met roggemeel. Maar ik zocht een makkelijk en goedkoop recept :)

      Verwijderen
  4. Klinkt lekker, meer als kruidkoek, maar ik ga 'm een keer proberen. Ik bakte zelf een paar keer ontbijtkoek met stroop en roggemeel. Dan wordt ie wat plakkeriger. Ik lust dat zelf wel, maar de rest van het gezin vindt het niets. Misschien valt deze wel bij ze in de smaak. Dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, de smaak lijkt inderdaad wat op kruidkoek. Ik vond de textuur erg goed lijken op ontbijtkoek, hoewel dat natuurlijk altijd wat plakkerig is. Ik vind dat ook wel lekker.

      Verwijderen
  5. Het klinkt goed, deze zal ik ook nog lekker vinden :) normaal vind ik ontbijt koek niet smakelijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik zelfgemaakte koekkruiden, met geraspte nootmuskaat en geraspte verse gember,. Daardoor is mijn koek veel lekkerder geworden, omdat ik wat meer of minder specifieke kruiden erin kan doen.
    Voor recept-idee van koekkruiden kan je oa hier kijken.
    http://www.zelfmaakrecepten.nl/speculaaskruiden/

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een zelfgemaakt mengsel van koekkruiden, wel allemaal met gedroogde kruiden. Ik kon alleen nergens mijn recept meer terugvinden dus leuk dat je het linkt!
      Ik vond de koekkruiden uit de winkel altijd belachelijk duur, en ik gebruik het al jaren met enige regelmaat. Het scheelt veel geld om het zelf te mengen!

      Verwijderen
  7. Lijkt veel op het recept voor kruidkoek zoals mijn moeder hem maakte in de jaren zeventig, maar dan zonder melk. Gewoon met water is het ook een prima koek. Dat was toen ook het speciale van het recept toen suiker nog kon (zij gooide er iets meer suiker in) en vet de grote boosdoener was.

    BeantwoordenVerwijderen