zondag 11 mei 2014

Leuk, nieuwe plantjes!


Op mijn werk heb ik een collega met wie ik het bijzonder goed kan vinden, wij hebben grotendeels dezelfde interesses. Voornamelijk zuinig leven, veel zelf maken en tuinieren. Deze week nam zij voor mij zomaar een paar stekjes mee, waar ik enorm blij mee ben!

Het zijn zelfs planten die ik niet eens kende, en ze zijn allemaal eetbaar! Super leuk! Het gaat om de volgende planten:
Handama/ Okinawa Spinazie
IJskruid (overblijvend)
Bittere veldkers
Peperkers
Javaanse radijs

Ze gaf mij er ook een catalogus bij, van Rühlemnn's, waarin honderden (eetbare) planten staan waarvan je zaden en planten kan kopen. Er staat overal een uitgebreide omschrijving bij. Ze had hierin de planten die ze gegeven had al gemarkeerd. Van die catalogus word ik behoorlijk hebberig, wat zijn er toch veel bijzondere eetbare planten! Het verbaasd mij altijd hoe weinig van de eetbare soorten gecultiveerd worden, zonde! Het zou onze gezondheid vast goed doen als wij meer verschillende soorten planten zouden eten.

15 opmerkingen:

  1. Dat is zeker aardig van die collega.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn de leukste kadootjes!
    liefs en fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Ik ben er ook erg blij mee, en zij vond het ook leuk om haar planten te delen. Super dus!

      Verwijderen
  3. Wat een geluk een collega die met geld om weet te gaan. Het laatste werkjaar had ik collega's die vooral mooie reizen, voor vijf euro dagelijks in de kantine aten, enz enz. Dit klikt niet, kan ik je vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar, ik heb dat ook regelmatig gehad. Vooral het reizen was voor veel mensen een thema. Twee keer per jaar op vakantie en dan nog regelmatig een stedentrip tussendoor, en maar klagen dat alles zo duur is :)
      Ik ben al jaren niet 'op' vakantie geweest, maar voel ook die behoefte niet. Wij hadden dus niets om over te praten.

      Verwijderen
  4. Leuke stekjes! Fijn zo'n collega waar je mee op één lijn zit.
    Plantjes die je nog niet kende en ook nog eetbaar zijn is helemaal fantastisch. Ze zullen het vast goed gaan doen in jullie tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk, ik kan niet wachten om te zien hoe deze planten het verder gaan doen!

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat je zo'n fijne collega getroffen hebt. En ik denk dat je collega net zo blij was om te geven als jij om te mogen ontvangen.
    Er zijn inderdaad heel veel eetbare, vergeten groenten/kruiden. Helaas wil het bij mij dit jaar niet lukken met het zaaien, veel zaadjes komen gewoon niet op en nog even en dan is het te laat. Dan geen paprika en augurk voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, ik ken ze ook niet allemaal. 'n Goede collega is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kijk dat zijn de betere cadeautjes :D Erg attent van je collega!
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat leuk! die handama spinazie onthou ik voor volgend jaar. is het eigenlijk een overblijvende of eenjarige plant?
    ik vind het ook erg leuk om planten weg te geven! zo heb ik wat pompoen en komkommer zaailingen aan mijn zus gegeven een een stekje van mijn frambozenstruik aan een vriendin. het is zo leuk om de natuur met anderen te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een overblijvende plant, maar niet winterhard hier. Dus daar moet je een beetje mee spelen. Ik vind het ook een hele leuke plant, hij komt oorspronkelijk uit Indonesië.

      Verwijderen
  9. Wat een lieve collega! Maar wie goed doet, goed ontmoet.. Jij geeft dus ook weer gewoon weg. Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb haar het recept gegeven om zelf wasmiddel te maken, daar was ze super blij mee want dat kende ze niet. Ze kwam gister enthousiast naar mij toe om te vertellen dat zij de eerste was met zelfgemaakt wasmiddel gemaakt had, en dat het goed schoon was geworden :)

      Verwijderen
  10. Oh dat is om vrolijk van te worden :) Fijn zulke collega's

    BeantwoordenVerwijderen