vrijdag 16 mei 2014

Tomatenplanten

Vandaag heb ik de tomatenplanten in de grond gezet. Ze stonden al een paar dagen buiten af te harden, maar ze waren al zo groot dat ik niet langer wilde wachten. Ze waren hun potjes al bijna ontgroeid en ik denk dat ze het fijn zullen vinden om weer nieuwe ruimte te hebben.

Ik heb ze dit jaar in mijn 'vaste-planten-moestuinbed' staan. Als ik later (wellicht volgend jaar) een kas heb zullen ze daarin komen, maar tot die tijd zijn tomaten geen planten die in de wisselteelt mee doen en komen ze in het bij-bed.

Het bed stond er goed bij, als ik de stro opzij haalde was de grond eronder goed vochtig. Mooi! Ik heb gelijk de peperkers die ik van mijn collega gekregen heb in dit bed gezet. Ook heb ik nog salie en lavendel verplaats naar dit bed, omdat ik toch niet tevreden was over de plek waar ze voorheen stonden.

Ik hoop dat ik er morgen weer aan toe kom om in de tuin te werken want ik wil ook graag mijn augurk- en komkommerplantjes op hun vaste plek zetten. En wie weet ook nog wat pompoen- en courgetteplanten uitplanten. En als ik er aan toe kom wil ik gelijk wat bonen, kapucijners en doperwten zaaien. Deze week ik nu voor zodat ze wat sneller kiemen. Ach ik zie wel waar ik aan toe kom, ik doe lekker rustig aan en geniet van het tuinieren!

De tomatenplanten hebben al flink wat wortels

Een verstekeling schrikt op van alle activiteit

De tomaten staan fier op hun nieuwe plek

3 opmerkingen:

  1. Even een vraag. Waarom plaats je de tomatenplanten tussen stro?
    Ik wil vanavond planten en heb nog stro in de schuur. Ik ben benieuwd of ik dit van je zal overnemen.
    Marianne (mildeaandacht.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stro dient als mulch, zorgt ervoor dat er niet te veel vocht uit de grond verdampt. Dus je hoeft minder water te geven. Daarnaast komt er minder onkruid op, omdat de aarde bedekt is.

      Verwijderen
    2. Dank je wel. Ik ga het zeker proberen.

      Marianne

      Verwijderen