zondag 25 mei 2014

Lening afgelost!

Onlangs schreef ik dat wij een leuke meevaller hadden gekregen in de vorm van een ww-uitkering van vriend. Inmiddels hebben wij de knoop doorgehakt en daarmee onze familielening afgelost, en ik moet zeggen dat het goed voelt! Wij hebben nu naast de hypotheek geen enkele schuld meer.

Op 1 juni 2013 vertelde ik over de hypotheek en de familielening, wij leenden bij mijn ouders € 5000,- om een deel van de extra kosten te financieren. Hier in Duitsland kan je hypotheekbedrag niet meer dan 90% van de waarde van het huis zijn, de overige 10% en de extra kosten moet je met eigen spaargeld financieren. Wij kwamen hiervoor tekort in ons eigen spaargeld, en omdat wij dit huis zo graag wilden hebben wij mijn ouders om hulp gevraagd.

Wij zijn in augustus van 2013 begonnen met het aflossen op de familielening, het afgesproken bedrag was € 150,- per maand. Hier zouden wij zonder extra aflossingen tot juni 2016 mee bezig zijn. Natuurlijk hebben wij altijd de intentie gehad om dit bedrag zo snel mogelijk af te lossen, al is het alleen maar omdat het ons toch € 150,- per maand scheelt. Uiteindelijk hebben wij nu eind mei de lening afgelost, en in totaal hebben wij in tien termijnen de lening afbetaald. Dat is 26 termijnen eerder dan wij gepland hadden!

Wij zijn heel blij hiermee! En vanaf nu valt er dus een kostenpost van € 150,- per maand weg op de begroting, en dat is helemaal lekker! Nu nog even de hypotheek aflossen en dan zijn wij helemaal schuldvrij ;)

16 opmerkingen:

  1. Oh super zeg, wat zal dat een heerlijk gevoel zijn!!!
    En dan inderdaad nu lekker 150 per maand meer te besteden, ook heel fijn natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een fijn gevoel! Het is natuurlijk nooit fijn om te lenen, en om er nu van af te zijn is super!

      Verwijderen
  2. Heb je meer ruimte voor aflossing van de hypotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede doordachte stap! Daar mag je met recht trots op zijn. Goed gedaan! Nu deze last van jullie schouders is, kunnen jullie ook eventueel verder met de laatste last. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig dat jullie dat zo versneld konden aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal goed voor beide partijen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zullen jullie trots zijn op jezelf ☺
    Super gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah dat is fijn! Gaan jullie die 150 euro nu extra aflossen op de hypotheek?
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog niet meteen, eerst gaan wij ons spaargeld aanvullen. Als dat op het gewenste niveau is gaan wij extra aflossen op de hypotheek.

      Verwijderen
  8. Super! En ook nog elke maand 150 euro minder aan maandlasten, echt fijn!
    Groet, Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch! Wat zullen jullie je goed voelen! Geniet ervan. Liefs, N(euro)otje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik moet ineens hieraan denken...er lopen heel wat mensen rond waarvan ik denk, heb je dat nooit geleerd dan van je ouders, doe ff normaal, waar is je fatsoen....
    Wat dát betreft hebben jou/jullie ouders jullie veel goede waarden en normen meegegeven en hun wijsheden voorgeleefd aan hun kinderen, opdat hun kinderen zich als volwassen mens goed kunnen redden in deze wereld. Wat een opluchting om te zien dat er nog verstandige jonge mensen zijn...soms lijkt de maatschappij zo dom. Complimenten voor jullie ouders, en voor jullie zelf dus.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief! Dank je!
      Ik heb juist het idee dat ik mij helemaal niet goed kan redden in deze maatschappij, vooral omdat ik mij soms zo vervreemd voel van andere mensen. Ik begrijp niet hoe ze het kapitalisme verheerlijken en gedachteloos op kunnen gaan in de massa.
      Maar ondanks dat alles, kan ik mij staande houden. Omdat ik voor mijzelf een plek probeer te creëren waar ik mij fijn en veilig voel.

      Verder herken ik wat je zegt. Zelfs de kleine dingen, zoals geen vuil op de grond gooien. Ik kan mij niet voorstellen dat ouders dat hun kinderen niet meer leren tegenwoordig!

      Verwijderen