donderdag 9 oktober 2014

Besparen op stroomverbruik

Hoeveel stroom mensen verbruiken is heel persoonlijk, het ligt vooral aan je levensstijl en hobby's. Maar toch zijn er veel mensen die helemaal niet nadenken over hoeveel stroom ze verbruiken en waaraan, vooral bij deze mensen gaat er onnodig veel energie (en dus ook geld) verloren. Wij verbruiken samen ongeveer 1500 Kwh per jaar, dat is inclusief elektrisch koken en een computerhobby. Hieronder de punten waar wij op letten:

1. Wij letten op sluipverbruik
Veel apparaten verbruiken ook stroom terwijl ze uit of op stand-by staan, dit is natuurlijk zonde. Daarom hebben wij dingen zoals onze pc en randapparatuur op een schakelblok staan, als ze uit staan zetten wij de schakelaar om en dan is er ook geen sluipverbruik meer. Bij apparaten die wij niet zo vaak gebruiken trek ik gewoon de stekker er uit.

2. Wij letten op onze hoeveelheid apparaten
Wij proberen vooral goed na te denken of wij iets wel nodig hebben, voegt het wat toe? Zo hebben wij wel een wasmachine en beide een pc maar geen droger, televisie, koelkast of vaatwasser. Door na te denken over wat voor ons belangrijk is houden wij ons comfort, maar doordat wij kritisch zijn sparen wij energie.

3. Wij letten op het stroomverbruik van apparaten
Als wij een nieuw apparaat aanschaffen letten wij er op hoeveel deze verbruikt, vaak win je dit op de lange termijn makkelijk terug. Zo ook met lampen, wij hebben overal spaarlampen en her en der al een led lamp.

4. Wij letten op het nutteloze verbruik
Mijn pc is ingesteld om in slaap te vallen als ik hem langer dan 10 minuten niet gebruik, zo verbruikt hij niet onnodig energie als ik er even niet ben. Natuurlijk doen wij altijd de lichten uit in ruimtes waar wij niet zijn en zetten wij de kookplaat al eerder uit om gebruik te maken van restwarmte. Door slim te zijn en vooruit te denken voorkom je verspilling van stroom (en dus ook geld)

De meeste lezers hier zullen hun verbruik al op orde hebben, maar wat als dat niet zo is? Waar begin je? Kennis is macht, ik kan je adviseren om met een notitieblok en pen door je huis te gaan en in elke ruimte te kijken naar welke stroom verbruikende apparaten er zijn. Schijf nu bij elk apparaat wat het vermogen is en hoe veel uur je het per dat verbruikt. Bijvoorbeeld Lamp 1 – 15 watt – 3 uur. Alleen dit lijstje zou je al veel inzicht moeten geven over je verbruik. Als je bijvoorbeeld weet dat welke van de lampen in de ruimte veel energie verbruikt dan zal je deze nu misschien minder snel (onnodig) aan zetten.

Natuurlijk kan je nog verder gaan. Je zou nu kunnen gaan inschatten hoeveel het verbruik van elk apparaat kost. Dit doe je door het verbruik in Kwh te berekenen en daarna te vermenigvuldigen met de prijs van een Kwh.  Hier zie je hoe ik dat in onze woning in kaart bracht, ik zette er ook percentages bij zodat ik de grootverbruikers in kaart kon brengen.

Het belangrijkste deel van het besparen op stroom is dat het heel persoonlijk is. Wat voor jou echt belangrijk is hoef je niet op te bezuinigen,  vaak kan je toch nog veel winst behalen op fronten die voor jou minder belangrijk zijn.

8 opmerkingen:

  1. Hallo Maia,
    Mooi overzicht. Soms is het best lastig om in te schatten hoe lang een apparaat ingeschakeld is en hoe vaak, Denk maar aan je koelkast, de pomp van je CV -ketel e.d.Je hebt daar handige metertjes voor in de handel waarmee je het verbruik - als je dat wilt - goed kunt meten en ook de verschillen in verbruik kunt zien m.b.t. de wijze waarop je een apparaat gebruikt. Bijv. wat is het effect als ik de koelkast een graadje hoger of lager zet. Hierbij een linkje naar de site van de consumentenbond waar je hier meer over kunt lezen. Kosten van zoiets ca 10,- euro. http://www.consumentenbond.nl/energie/energiemeter/energiemeters/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met je eens, wij hebben inderdaad ook zo'n meter. Maar vaak is het in eerste instantie niet eens nodig om het precieze verbruik te weten. Alleen al het bewust zijn van welke apparaten je gebruikt en wat ze verbruiken scheelt al heel veel!

      Verwijderen
  2. Wij zijn hier ook rustig bezig om steeds verder te kijken naar verbruik. Zo stond gister de tv de hele dag uit en snij ik ook alles met de hand in plaats van een keuken machine. (behalve als er mensen komen eten of het heel veel is...)

    Het is leuk om mee bezig te zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik noteer al jaren elke zondagvoormiddag de meterstanden van water, gas en elektriciteit. Wij zijn met twee en bij de laatste jaarlijkse afrekening hadden we een elektriciteitsverbruik van 2809 kwh (totaal dag en nachtverbruik).
    Wij verwarmen en koken op gas, SWW wordt verwarmd via een warmtepompboiler op nachttarief en practisch in alle ruimtes, behalve op zolder, hebben we ledlampen. We laten geen licht onnodig branden, toestellen worden na gebruik altijd volledig uitgeschakeld dus geen standby verbruik.
    De grootste verbruiker hier is wellicht de plasma tv. Als ik 's avonds alleen thuis ben, staat die niet aan maar als mijn man thuis is, staat die tv aan vanaf 19 u tot ongeveer 23 u. Dat ding geeft enorm veel warmte af dus zal navenant ook wel ene hoog verbruik hebben. Ik 'zie' trouwens aan mijn wekelijks verbruik of mijn man de week voordien meerdere avonden thuis was (en dus tv keek) of niet. Vroeger zetten wij altijd de radio aan overdag maar dat doe ik al een hele periode niet meer/ Onze radio is een voorhistorisch toestel dat wellicht ook heel veel verbruikte.
    Vaatwas en droogkast hebben wij niet. We hebben wel twee grote diepvriezers : enen met energielabel A++, de andere heeft A+++ en een recente zuinige koelkast met invertor met onderaan ook nog een diepvriesgedeelte. Ik besef dat, zelfs energiezuinige toestellen, nog steeds verbruiken maar we hebben een grote groententuin en de oogst daarvan vries ik in. Indien ik minder groenten uit de tuin zou invriezen, zou ons verbruik zeker naar omlaag kunnen. Volgens de brochures van diepvriezers en koelkast zouden die respectievelijk 201 , 250 en 210 kwh per jaar verbruiken maakt dus een totaal van 661 kwh. Best wel veel : ik bespaar geld doordat ik veel (gratis bio) groenten kan diepvriezen maar anderszijds heb ik wel een meerverbruik door die diepvriezers. Zonder koelkast zou ik zowiezo niet kunnen, willen.
    Ik bak wekelijks ons brood : 8 broden in één oven (4 bakvormen naast elkaar op 2 baklagen). Een keer broodbakken betekent een kleine 3 kwh elektriciteit extra dus op jaarbasis ongeveer 150kwh die ik zou kunnen vermijden door brood te kopen. Brood kopen kost me dan weer een pak meer of brood zelf bakken en dan weet ik tenminste welke producten erin zitten. Anderszijds levert de warmte van de oven extra warmte waardoor de chauffageketel dan minder moet optrekken om in het koudere seizoen de keuken/living op te warmen.
    Enkele maanden geleden heb ik een verbruiksmeter gezet op de decoder van de tv en ik was enorm verwonderd dat die zoveel verbruikte. Ik heb er dan maar een schakelaar opgezet waarmee ik het sluipverbruik van het toestel kan uitschakelen. Als mijn man tv wil kijken, duurt het iets langer vooraleer er beeld is aangezien de decoder nog moet opstarten. Het totale opstartproces duurt iets minder dan 3 min maar dat zijn we ondertussen helemaal gewoon.
    Hoeveel je verbruikt hangt inderdaad heel veel af van je levensstijl en het is altijd keuzes maken : bv bak ik zelf mijn brood waardoor ik zeker meer elektriciteitsverbruik heb of ga ik brood kopen (waarvoor ik meer betaal en niet weet wat in het brood zit) Idem voor het invriezen van onze biogroenten uit de tuin.... Wij vervingen vorig jaar onze, nog functionerende elektrisch boiler, door een zuinige warmtepompboiler maar indien het zou mogelijk geweest zijn, zouden we geopteerd hebben om het SWW op te warmen met gas. (enkel opwarmen wat je nodig hebt) Structureel moest er dan teveel veranderd worden in huis : nieuwe leidingen, vloeren openbreken.... Veel kosten, veel werk en veel stress en dat was het ons niet waard.
    Wij proberen zuinig om te springen met energie en ik ben elke keer nieuwsgierig als ik mijn wekelijkse meterstanden opneem om te zien hoeveel er de voorbije week verbruikt werd. Zie ik dat er meer verbruikt werd of gemiddeld dan probeer ik de oorzaak daarvan te vinden. Net door het noteren van de meterstanden, het vergelijken van het verbruik word je meer en meer energiebewust en kun je proberen om het verbruik te verlagen. Ik vind het in elk geval leuk om te doen..... liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij schrijven inderdaad ook wekelijks onze meterstanden op en trekken ook onze conclusies uit het verbruik, dat is een goede tip!

      Verwijderen
  4. Mijn verbruik van gas en electrciteit kan ik per dag/week/maand/jaar nakijken op oxxio.
    In augustus de jaarafrekening gehad 1870 kwh (24-8-2013 tot 27-8-2014) Het jaar ervoor 2908 kwh.

    Wat heb ik minder verbruikt? Nou de stekker van mijn ketel met close-in boiler zit alleen in het stopcontact als deze gebruikt wordt voor warm water/verwarming. Een aantal spaarlampen zijn vervangen door led-lampen. Apparaten waren zijn niet vervangen dus daar ligt het niet aan.
    Ik heb mijn energie vreter dus ontdekt.

    Ook van het gas hoop ik geld terug te krijgen in januari. Maar bij mij zit alleen de stekker in het stopcontact als het apparaat gebruikt wordt. Dus sluipverbruik heb ik niet. Ik heb sinds kort een A+++ wasmachine. Dus ik ben benieuwd of het stroomverbruik minder wordt.

    Ik kook op gas, mijn ketel is stroom en gas. Als ik thuis ben staat de latop aan en vaak ook de tv (als er iets op is) anders pak ik een boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een close-in boiler is een echte energievreter. Bij mijn ouders ging het energieverbruik ook met meer dan 1000Kwh per jaar om laag toen zij deze buiten gebruik zetten. Het iets langer wachten op warm water namen ze voor lief.

      Goed dat je je verbruik zo om laag hebt gekregen! Ik kan mij voorstellen dat je erg blij bent met zo'n verbetering!

      Verwijderen
  5. Bedankt voor de tips! Zelf hebben we overal al ledlampen geïnstalleerd om energie te besparen, maar die schakelblokken schieten er soms bij in.. ook maar weer even op gaan letten dus!

    BeantwoordenVerwijderen