donderdag 16 oktober 2014

Loon en betalingsrekeningen

Hiephiep hoera het is weer zo ver, mijn loon is weer gestort. Wat een heerlijk gevoel is dat toch, dat helpt je wel de werkdagen door. Nu is het zo dat ik vrij laat loon krijg, de 15e krijg ik van de vorige maand loon. Gelukkig krijgt Maarten wel rond de 1e loon, dat betekend dat wij tweewekelijks geld binnen krijgen.

Om het nog ingewikkelder te maken hebben wij ook twee betalingsrekeningen, een Duitse en een Nederlandse. Het loon van Maarten komt op de Nederlandse rekening binnen en mijn loon op de Duitse. Van elke rekening worden verschillende zaken afgeschreven en dat zorgt ervoor dat ik altijd flink moet rekenen om te kijken hoe het uitkomt.

Voor de zekerheid wil ik dus een buffer aanhouden op beide rekeningen, zodat er niet per ongelijk een negatief saldo ontstaat.  Omdat mijn loon eigenlijk halverwege de lopende maand komt (in mijn begroting) betekend dat dat ik ook nog rekening moet houden met de kosten die in de volgende maand worden afgeschreven (tussen de 1e en de 15e). Daarnaast is het zo dat ik eigenlijk alleen maar geld opneem en pin van de Nederlandse rekening, omdat ik anders bij de Duitse rekening perse bij mijn eigen bank moet pinnen wegens extra kosten.

Nu is het natuurlijk ook nog zo dat sommige kosten niet maandelijks maar per kwartaal afgeschreven worden. Gelukkig heb ik een fijn exelbestand waarin ik de begroting bijhoud, hierdoor kan ik overzicht houden over de inkomsten en uitgaven.  Ik ben ook erg blij dat er zoiets als internetbankieren bestaat, ik controleer wekelijks het saldo en de afschrijvingen en maak daarmee dan mijn exelbestand actueel.

Al met al blijkt het toch een stukje lastiger om een huishouden en begroting te voeren met twee rekeningen, maar voorlopig ben ik er nog niet aan toe om de Nederlandse rekening op te zeggen. Misschien dat het later nog komt voor nu gaat het prima zo, wij houden aan het einde van de maand altijd geld over.

7 opmerkingen:

  1. Misschien een idee: ik heb een 3e rekening waarop ik een (uitgerekend ) bedrag per maand stort. Van die rekening gaan alle maandelijkse ,maar ook de kwartaal- en ook jaar- rekeningen af. Nooit meer zorgen of er genoeg opstaat! En nog bedankt voor je leuke blog! groeten Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker een goede tip, ik zal er over nadenken.
      Wat ik vergeten ben te zeggen is dat het gereken voornamelijk mijn eigen schuld is, het komt namelijk omdat ik bij ontvangst van het loon al mijn spaargeld opzij wil zetten. Daardoor moet ik opletten dat ik niet te veel geld opzij zet :D

      Verwijderen
  2. Ja, ik zou ook voor de derde rekening gaan. Scheelt maandelijks gereken, levert je vrije tijd op, die je weer in leukere dingen kan stoppen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij hebben elk een persoonlijke rekening en samen een en/of rekening. Hierop storten we elk maandelijks een afgesproken bedrag en van deze rekening betalen we alle gezamenlijke kosten zoals boodschappen, gwl, hypotheek etc. Van onze persoonlijke rekening betalen we dan eigen zorgverzekering, sportschool, telefoon, kleding etc.
    Werkt voor ons heel prettig. Misschien kun je zoiets doen?
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik krijg per 4 weken uitbetaald en f altijd 1 week naar mij ook vier wekelijks... Lastig is het zeker. Maar gelukkig is er bij beide rekeningen een mooie buffer. :) Plus, voor mijn gevoel krijg ik altijd een week te vroeg uit betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ingewikkeld😱
    Groetjes Timo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik zou opteren voor een derde rekening. Het iniomen van mijn man en ik komt met een tussenpoos van een week. Maandelijkse rekeningen gaan er automatisch af op verschillende momenten, maar daar houd ik rekening mee. Op de 1e van de maand gaan er allerlei bedragen naar verschillende (spaar)rekeningen: studierekening zoon de huishoudrekening, de kledingrekening, de reserverekening voor kwartaal- en jaaruitgaven, de rekening hypotheeksparen/buffer en als laatste de rekening voor leuke dingen. Het lijkt reuze ingewikkeld, maar is ben zelf zeer tevreden over deze verdeling. Al m'n potjes gescheiden van elkaar, dan kan er weinig mis gaan. Op de salarisrekening blijft altijd genoeg geld staan voor rekeningen. Houd wel van te voren bij wat er die maand allemaal afgaat en eventueel vul ik aan van de reserverekening. O ja, dat doe ik in Excel. Het is een wat tijdrovende hobby, dat geef ik toe. Maar... met dit systeem houd ik wel geld over voor de doelen die wij ons gesteld hebben en dat voelt fijn. Anna

    BeantwoordenVerwijderen