dinsdag 14 oktober 2014

Zuinig wasmiddel en het halveringsprincipe


Normaal gesproken maakte ik altijd zelf vloeibaar wasmiddel, en dit beviel/bevalt mij prima. Maar toen wij hierheen verhuisd zijn, zijn wij ook gaan samenwonen. Vriend had toen een net nieuw pak waspoeder van AH puur en eerlijk, en aangezien mijn wasmiddel toen op was bedacht ik dat het handiger was dit pak eerst op te maken. Het is een pak van 1,1 kg en volgens de verpakking zou je hier 18 wassen mee kunnen draaien.

Ik heb het wasmiddel in een bewaardoos gedaan, deze zat vol toen wij verhuisden dat is toch al ruim 15 maanden geleden. Inmiddels is het poeder nog steeds niet op. Ik heb wat geƫxperimenteerd met wat de beste dosering is van het zeeppoeder. Ik draai ongeveer 1 a 2 wassen per week en bij elke wasbeurt schep ik een ruime theelepel waspoeder in het zeepbakje. Het voldoet prima, de was is tot nu toe elke keer goed schoon en fris. Tot nu toe heb ik al zeker meer dan 100 wasbeurten uit het pak gehaald en ik wacht nog steeds tot het pak leeg is. Zoals het er nu uit ziet gaat dat nog wel even duren!

Dit is nu echt een goed voorbeeld van halveringsprincipe. Neem van een product steeds de helft minder dan wat je normaal gebruikt, net zo lang tot je niet meer tevreden bent over het resultaat. Dan neem je weer wat meer, zodat je uiteindelijk op de juiste dosering uit komt. Op deze manier bespaar je op den duur niet alleen veel geld maar in veel gevallen ook het milieu!

15 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel van de Lidl. Maar ik kan best eens proberen om minder te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sooo, dat scheelt echt heel veel, zo'n theelepel waspoeder per keer! Ik gebruik al minder sinds ik las dat je was met teveel wasmiddel juist minder schoon wordt, maar dit slaat alles. Ik ga het ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker waar dat veel zeep niet schoner maakt, soms zelfs juist viezer! Het is ook niet goed voor je wasmachine, was maar eens een keer zonder zeep en kijk hoe erg het nog schuimt.

      Verwijderen
  3. Een van de supertips die ik vroeger las in de Vrekkenkrant.
    Ik doe het met alles...behalve met gezelligheid, vrienden en genieten :)

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat scheelt wel! Ik gebruik op het moment van die pods, die had ik voordelig in de aanbieding. Bovendien heb ik niet zo heel veel wassen per week, dus dat voldoet even prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelooflijk
    Hier sta ik echt enorm van te kijken.
    Dit ga ik zeker toepassen! Dank je voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handige tip , deze ga ik zeker uitproberen, heb een tijdje mijn eigen wasmiddel gemaakt maar ik vind dat de was er grauw van gaat uitzien met een rare geur dus ik ben weer naar mijn oude vertrouwde wasmiddel overgestapt maar dat blijft prijzig en op deze manier doe ik er lekker lang mee... Bedankt dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, een wonderdoos :)
    Wel een goeie tip, thanx!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als je ziet hoe weinig er in een ariel pods zit, knip maar ns open en doe hem in een wasbol, dan weet je dat je altijd teveel vloeibaar gebruikt! Ik doe het ook voor de helft hoor, wast prima schoon en je bespaart hier een hoop mee.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is een hele bijzondere doos waspoeder ) het halveringsprincipe werkt prima. Ik doen dat ook als ik een gerecht hebt met gehakt gewoon de helft en meer groenten erdoor. Het werkt trouwens voor veel dingen gewoon uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is echt een eye-opener! Ik gebruik ook zelfgemaakt wasmiddel, maar als het zo ook kan...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben een paar maanden ( denk ik ) geleden ook overgestapt op poeder ( van de aldi is ook nog de beste volgens de consumente bond ) heb een pak voor wit en bont. Ik gebruik een eetlepen per keer ( iets meer dan jij dus maar misschien moet ik ook eens een theelepel proberen ) en het pak is nog niet eens half leeg. Bizar gewoon hoeveel geld ik dus altijd heb weggegooid. Goede tip!!! Mijn ouders gebruiken ook altijd losse poeder voor de vaatwasser. Dit schijnt ook beter te zijn maar daar ben ik dan weer een beetje te lui voor ( schaam schaam )

    BeantwoordenVerwijderen
  12. los poeder voor de vaatwasser is ideaal. Net zo makkelijk als tabs hoor. Alleen even wennen.

    BeantwoordenVerwijderen