woensdag 22 oktober 2014

Docu: Ons dagelijks dier


Voor de lezers die wel wat Duits kunnen verstaan een linkje naar een indrukwekkende documentaire. Het is van een Duits programma zoals wij in Nederland 'Zembla' kennen. In deze aflevering zie je hoe (voornamelijk) pluimvee gefokt en geslacht wordt.

Zoals jullie weten heb ik eerder dit jaar nog in een kippenfabriek gewerkt, ik moet zeggen dat ik sindsdien geen kippenvlees meer gekocht heb. Ook is het zo dat ik inmiddels grotendeels veganistisch eet, en als ik vlees eet dan is het biologisch.

Ik wil niemand verbieden om vlees te eten, daar gaat het ook niet om. Maar ik denk dat het wel belangrijk is dat wij kijken naar hoe ons vlees geproduceerd wordt, en of wij daar achter kunnen staan. Wij zijn een rijk land en wij in de westerse wereld doen ons voor als een 'beschaafd volk', maar naar mijn mening is er niks beschaafd aan het op deze manier omgaan met dieren.

16 opmerkingen:

  1. Ik denk, nee ik weet zeker dat je gelijk hebt. Evenwel zelf eten wij nog wel (niet dagelijks) een beetje vlees. Ik heb dan ook nog nooit zien slachten. Het is in ieder geval ook goed voor je ecologische voetafdruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, ik kan de link niet zien op de tablet.
    Ik had het wel kunnen zienm als je het in de embedded versie had gedeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo dan:
      http://www.zdf.de/37-grad/unser-taeglich-tier-huehnchen-massenproduktion-in-deutschland-35311976.html

      Verwijderen
  3. Gandhi heeft daarover een uitspraak gedaan. Namelijk dat je aan de manier waarop een land met zijn dieren omgaat kan afmeten hoe beschaafd dat land is. Nou zo beschaafd zijn wij dan niet zolang er nog legbatterij
    Kippen zijn en dieren vastgebonden en platgespoten worden. Er valt nog heel wat te verbeteren. Groet, Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In Nederland zijn er geen legbatterijen meer!! Al worden legbatterijeieren nog altijd verstopt in eten verkocht in Nederland. Zonde voor de boeren hier die veel werk maken van dierenwelzijn. Groeten Coos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Europa! want het is het gevolg van een stuk europeese wetgeving. Nederland was wel 1 van de eerste landen die het geratificeerd heeft.

      Verwijderen
    2. Het is natuurlijk heel mooi dat er geen legbatterijen meer zijn, maar in veel gevallen is er nog steeds veel ruimte voor verbetering. Een scharrelkip leeft met acht anderen op één vierkante meter. Dit komt per kip uit op twee A4'tjes scharrelruimte per kip. Dat is echt veel te weinig! Een kip is zelf al ongeveer 1 A4'tje groot. Daarnaast worden alle haantjes (van het leg-ras) gedood omdat ze niet rendabel genoeg zijn, en wordt de snavelpunt verwijderd.

      Wat mij betreft is alleen biologische kippenhouding acceptabel.

      Verwijderen
  5. Ik heb toevallig hier thuis gezegt dat ik vanaf nu alleen nog Vegatarisch kook met een enkele keer draadjes vlees (vind dit zo lekker). Vlees eten moet men doen met maten, niet zoals meerendeel van de bevolking nu doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik eet geen en mijn partner eet weinig vlees. Het vlees kopen we bij een slager die zelf dieren koopt (dieren, die een goed leven hebben gehad, geen oude melkkoeien of fokzeugen) en slacht. Is wel duurder dan het bio-vlees in de supermarkt dus eet partner geen 100 of 125 gram per dag maar hooguit 75 gram!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet al sinds mijn jeugd weinig vlees. Echt weinig. Vegetarisch zal ik niet worden. Wel hecht ik waarde aan hoe een dier geleefd heeft. Ik koop ook geen vlees in de supermarkt. Meestal bij de boer. Soms ben ik bij het slachten...en kan ook zelf slachten. Ik vind dat ik dat als ik vlees eet ik dat ook moet kunnen of meegemaakt moet hebben (voor mezelf dus he)
    Ik zou het wel grappig vinden als in de AH ofzo een slager tussen de vakken vlees een koe gaat staan uitbenen...wedden dat men dan ineens minder vlees gaat kopen? Dat heet schokkend te zijn. Raar toch?

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We hebben deze uitzending gisteren bekeken. Dankzij deze en andere uitzendingen en wat ik er de laatste tijd over gelezen heb, leef ik inmiddels grotendeels veganistisch. 'k Eet alleen nog eieren van onze eigen kippen.
    Renate

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan eet je vegetarisch want veganistisch is helemaal geen dierlijke producten. Ook geen kaas en veel snoepwerk kan dan ook niet meer.

      Verwijderen
    2. Ik eet verder ook geen dierlijke producten, ook geen schildluis, gelatine, kaas, weipoeder of wat dan ook maar. Maar de benaming maakt me niet zo uit. Het gaat er meer om dat het schokkerend is om te zien wat er allemaal met de dieren wordt uitgespookt en dat ik daar niet meer aan mee wil werken!
      Renate

      Verwijderen
  9. Wat vreselijk! Het is gewoon onmenselijk om zo met dieren om te gaan! Ze zijn geboren en gelijk in een dodelijke achtbaan gestopt waar ze voor hun grote meters naar beneden vallen... Hoe kunnen ze zoiets doen denk ik dan bij mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen