donderdag 30 oktober 2014

Mijn potjes

Door de jaren heen is mijn potjes systeem flink uitgebreid. Voorheen had ik veel meer geld op een hoop, maar ik merkte dat ik het niet leuk vond als mijn 'spaargeld' slonk wegens een rekening. Daarom heb ik nu alles uitgesplitst zodat mijn echte spaargeld eigenlijk nooit slinkt, behalve in het geval dat wij geen inkomen zouden hebben.

Ik heb eerst potjes voor kosten die jaarlijks terugkomen. In deze potjes spaar ik het jaarbedrag bij elkaar, maandelijks dus 1/12. Ik heb de volgende potjes:
  • Opstalverzekering (€ 700,- per jaar)
  • Jaarpremie kleine verzekeringen (€ 211,- per jaar)
  • Autoverzekering (€ 396,- per jaar)
  • Wegenbelasting (68,- per jaar)
  • Schoorsteenveger (schatting € 250,- per jaar, is waarschijnlijk minder)


Vervolgens heb ik potjes voor kosten die kunnen komen, reservering potjes:
  • Kosten dieren (maandelijks € 10,-)
  • Onderhoud PV installatie ( maandelijks € 25,-)
  • 'Glasverzekering' potje voor kapot glas (maandelijks € 10,-)
  • Fiets onderhoud ( maandelijks € 10,-)
  • Auto onderhoud ( maandelijks € 50,-) Dit potje gaat tot maximaal € 1500,- omdat ik voor dat geld een nieuwe auto kan kopen.
  • Ziektekosten/ eigen bijdrage (Dit potje gaat tot maximaal € 1500,- zit momenteel vol, anders gaat er maandelijks ook ongeveer € 50,- in)
  • Reservering kosten huis ( maandelijks € 150,-)

Nu blijven alleen de echte spaarpotjes over:
  • Buffer algemeen (Bedrag verschilt per maand, momenteel minimaal € 350,- per maand dit kan flink oplopen maar wij willen eerst extra aflossen op de hypotheek)
  • Extra aflossing hypotheek ( maximaal jaarbedrag € 4.500,-)
Het zijn toch echt veel potjes als ik het zo zie, maar het bied mij juist enorm veel overzicht. Om het duidelijk overzicht te bewaren van deze potjes heb ik een exel bestand, het geld staat namelijk allemaal op een spaarrekening (natuurlijk). In het huishoudbudget heb ik ook nog wat potjes voor kleding, cadeau's en leuke dingen, deze potjes heb ik wel in contanten. Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat het veel lagere bedragen zijn en dat die potjes meer doorloop hebben.

Ondanks dat ik al jaren een begroting en budgetten gebruik merk ik dat ik altijd nog verbeteringen vind, zo kijk ik echt uit naar de begroting van volgend jaar waarbij ik het spaargeld niet meer tussen de kosten heb staan. Ook deze hoeveelheid potjes is eigenlijk iets van het laatste jaar, ik merk dat het overzicht mij een fijn gevoel geeft. Ik ben heel benieuwd; hoeveel potjes gebruiken jullie?

14 opmerkingen:

  1. Wij hebben ongeveer net zoveel, we hebben er 15 totaal.
    Ook ik vindt het fijn om dat zo overzichtelijk te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo
    Ik ben wel benieuwd naar je huishoudpot hoeveel dat ongeveer is.
    Ik probeer ook altijd met een budget maar tot nu toe lukt me dat nog steeds niet. en kijk met heel veel plezier hoe anderen het doen en probeer van hun te leren. Maar aan het voorbeeld van boven heb ik zeker wat aan. Gr.Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb daar eerder al eens over geschreven, dat kan je hier terugvinden:
      http://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.de/2013/08/boodschappengeld-2.html

      Momenteel gebruik ik € 20,- extra per maand voor boodschappen dus dan komt dat op € 170,- per maand voor eten, drinken, schoonmaak en verzorgingsartikelen voor twee personen (en twee katten)

      Verwijderen
  3. Ik heb bijna net zo veel potjes als jij. geeft mij ook overzicht. Als alles op 1 hoop gaat haal ik er makkelijker van af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 68 euro per jaar WB is wel erg weinig en mis jaarpremie zorgverzekering ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij wonen natuurlijk in Duitsland, betalen dus ook in Duitsland wegenbelasting. Die is hier inderdaad erg laag, de autoverzekering was voor mij weer duurder dan in Nederland dus ik kom uiteindelijk op hetzelfde uit.

      Wat betreft de jaarpremie zorgverzekering, ook dat gaat in Duitsland anders. De premie wordt direct van je inkomen afgehaald, die zie je dus alleen op je loonstrookje.

      Verwijderen
  5. Voor het nieuwe jaar heb ik 10 potjes, excl het sparen en zakgeld voor de kinderen en de toekomst. Heerlijk vind ik dat. Duidelijk een overzicht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb al mijn vaste lasten per jaar opgeteld en door twaalf gedeeld. Zodra mijn salaris gestort wordt, gaat dat geld naar mijn" vaste lastenrekening" . Ook schrijf ik direct het spaargeld over naar de spaarrekening. Wat er over blijft is voor het huishoudgeld, uitjes, de variabele dingen. Dit werkt voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wij houden nog veel gescheiden, dus ik heb enkel voor me zelf een potje. Huur( betaal ik aan f) huishoudgeld, en andere dingen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 4: huis (zowel onderhoud als aflossing hypotheek), noodfonds (buffer waar we niet aankomen), auto (sparen voor een opvolger, belangrijk voor manlief) en fun (vakanties e.d.).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wij hebben net als Carla een vaste lastenrekening ( alle uitgaven opgeteld en gedeeld door 12) verder een extraatjes rekening ( marktplaats verkopen , geld terug acties e.d) een huishoudrekening, (huishoudgeld de naam zegt het al ) en een gewone rekening ( komt het salaris op voor het word doorgestort) alles wat overblijft op de gewone tekening en wat binnenkomt op de extraatjes rekening is buffer en alles boven de buffer ( 20.000 euro) gaat naar de extra aflossing hypotheek
    simpel en werkt prima
    de extraatjes rekening is geld waar we wat meer moeite voor hebben moeten doen, vandaar dat we wel inzichtelijk willen hebben hoeveel dat ons per saldo oplevert dit geld mag evt ook voor iets extra;s worden besteed ( maar op het moment zitten we dus al een paar jaar in de extra aflos modus dat voelt zo goed)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je er ooit aan gedacht om zelf de schoorsteen te vegen? Ik heb voor een kleine 100 euro zelf een schoorsteenvegerset gekocht om zelf de schoorsteen te kunnen vegen. Eventueel zou je verzekeringtechnisch elk jaar of om het jaar het kunnen laten vegen door een schoorsteenveger als je bang bent voor schoorsteenbrand, maar als het een dubbelwandig RVS systeem is kun je het goed vegen en lijkt me de kans op schoorsteenbrand nihil, maar wat voor afvoerkanaal jullie hebben weet ik natuurlijk niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De schoorsteenveger is hier in Duitsland verplicht, hij veegt niet alleen de schoorsteen maar doet ook metingen om te controleren of je cv installtie nog aan alle wettelijke eisen voldoet.

      Het vegen zelf is niet zo duur iets van € 20,- denk ik, maar de metingen zijn wel wat prijziger. Omdat ik nog niet precies weet wat het gaat kosten heb ik gewoon een flink bedrag genomen, dan kan het alleen maar mee vallen.

      Verwijderen
    2. We wonen in Oostenrijk en hier is ook de schoorsteenveger verplicht. Wij betalen per jaar 140 euro hier is ook de verplichte meting voor onze oliegestookte cv bij in. De schoorstenen worden iedere 3 maanden schoongemaakt en 1 keer per jaar de meting. Hebben nl ook nog een houtkachel.

      Verwijderen