donderdag 6 november 2014

Boek: 'Creating a Forrest Garden'

Naar aanleiding van een reactie van Helena op mijn blog waarin ik vroeg om inspiratie voor in de tuin, besloot ik het boek 'Creating a Forrest Garden' van Martin Crawford te kopen. Ik had nog nooit van het boek of de schrijver gehoord maar verschillende online recensies waren erg lovend en ik had nog een tegoedbon liggen, dus voor € 20,- bestelde ik het boek.



En wat een boek is het! Super zeg! Ten eerste was het boek groter dan verwacht, het boek is 23 bij 28 cm groot ongeveer A4 formaat dus. Het boek is daarnaast ook 3 cm dik, bevat ruim 375 bladzijden.

En dan de inhoud, precies wat ik hoopte. De schrijver legt duidelijk uit hoe een bostuin werkt, hoe je zo'n tuin ontwerpt, wat er bij komt kijken, wat voor onderhoud je moet plegen en daarna in detail welke planten er zijn en wat hun eigenschappen zijn.


Een bostuin betekend in dit geval een tuin die zo veel mogelijk een natuurlijke omgeving nabootst. Hierbij groeien vooral meerjarige planten en heb je zo min mogelijk onderhoud aan. Het is een soort polycultuur tuin van nuttige en veelal eetbare planten. Een interessant filmpje van deze schrijver vond ik hier. Als je 13 minuten de tijd hebt kan ik je dit filmpje ten zeerste aanraden, hier zie je ook goed wat bedoelt wordt met een bostuin.

Ik ben echt heel erg blij met dit boek en ik verwacht hier nog heel veel nuttige tips en inspiratie uit te halen. Mocht je ook interesse hebben in het aanleggen van een (eetbare) bostuin maar niet weten waar je moet beginnen dan kan ik je dit boek ten zeerste aanraden!



Hier vind je het boek bij bol.com, (en e-book) als je het boek koopt via deze link krijg ik een kleine vergoeding.

5 opmerkingen:

  1. Heerlijk om een boek aangeraden te krijgen wat echt precies is wat je zoekt. Veel plezier er mee en wij genieten later wel van je verhalen en foto's. Leuk Helena!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende Martin al, heel mooi wat ie doet. Gaat je vast lukken om een eetbaar bos te maken , je hebt er ruimte genoeg voor ;) Prachtig om al die mogelijkheden te hebben .
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was vooral bekend met de (eetbare) bostuinen van Geoff Lawton en andere permacultuur mensen, deze kende ik nog niet. Zeker een welkome aanvulling!

      Verwijderen
  3. Ik ben zelf ook erg blij met het boek. Eet nu al bladeren van verschillende struiken en bomen. Had ik anders nooit geweten.

    BeantwoordenVerwijderen