zondag 30 november 2014

Kip in de keuken

Gisteren ging ik de kip en de kuikens voeren  en het viel mij op dat ze er niet allemaal fit uitzagen. Bij inspectie zaten er een paar een beetje raar bij, suffig en ze hadden wat groenige plekjes op hun hoofd. Toen ik er eentje wilde pakken deed hij geen moeite om weg te komen, dan weet je dat het niet goed zit. Ik nam het kleintje mee naar binnen, hij rilde en voelde koud aan. Ik wist eigenlijk niet of hij nu ziek was of gewoon koud, dus ik zette hem in de keuken bij de verwarming en begon het internet af te speuren naar mogelijke ziekten.


De kuikens hadden eigenlijk verder geen symptomen, leken niet snotterig of mank, alleen sloom en rillerig. Sommige hadden wel een kaal plekje op hun kop, maar dat lijkt door de broertjes en zusjes veroorzaakt. Na ongeveer 15 tot 20 minuten bij de verwarming gingen zijn oogjes weer open en niet lang daarna kreeg hij zelfs praatjes, hij leek weer wakker en actief bezig te zijn met zijn omgeving.

Daaruit trokken wij de conclusie dat het toch de kou was, maar wat doe je dan met 8 kuikens? Het hok is slecht geïsoleerd en daar verwarmen is gekkenwerk, bovendien hebben wij geen kleine bijverwarming of warmtelamp. Nu hebben wij naast de keuken een kleine kamer met een raam op het zuiden, deze kamer is redelijk licht en warm (er loopt ook een kleine verwarming doorheen). Op dit moment gebruiken wij de kamer niet, en er moet ook nog redelijk wat gebeuren voordat het zo ver is.

Dus wij hebben de kamer een beetje opgeruimd en besloten de kipjes maar naar binnen te halen, een tweede kuiken was ook al bijna bezweken aan de kou dus wij waren maar net op tijd. Het zag er naar uit dat hij anders de nacht niet overleeft had. Dus nu hebben wij kipjes in de bijkeuken, hmm. Het is nog niet het beste plan, maar ze hebben het in elk geval allemaal overleeft. Iemand nog ideeën?

18 opmerkingen:

  1. Nu het zo koud is doe ik in elk hok naast zaagsel op de bodem van het nachthok ook een flinke laag stro.Ook in het buitenhok stro en droge bladeren. Op deze manier is alles lekker warm en zijn de kippen flink in beweging ze kunnen het ploegen niet laten he :) als je er dan ook nog eens flink wat graantjes tussen strooit ...ik haal ze nooit binnen
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het hok ligt inderdaad ook een flinke laag stro, maar ze zijn veel buiten in de weer. De andere kippen hebben ook geen problemen met de kou, die lopen lekker rond. Maar die kleintjes he? Ze zijn toch nog te klein.

      Verwijderen
  2. Hoe oud zijn ze ?ze lijken nog zo jong..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn van begin september, dus toch al 12 weken oud. Niet piepjong meer, maar er zitten een paar tussen die wat kleiner zijn dan de rest zij hebben er het meest last van.

      Verwijderen
  3. Er zit niets anders op om een tochtvrij nachthok voor ze te bouwen.Het liefst in een schuur.Dit zijn echt nog kuikens en die kunnen de warmte zelf niet vast houden.
    Wij hebben zelf ook kippen.Deze zijn al groot en hebben van de kou geen last,maar hebben wel een tochtvrij nachthok.
    De kuikens houden we altijd binnen zeker in de tijd van het jaar.
    Ik zou je ook afraden om in de toekomst een broedse kip nog laat in het seizoen haar eieren uit te laten broeden als je er binnen geen plaats voor hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze kip zat verstopt en wij vonden haar pas toen ze kuikens had.
      Wij hebben toen eerst een klein hokje speciaal voor haar en de kuikens gemaakt omdat er eerder kuikens doodgegaan zijn in het grote hok. Later hebben wij het zo gemaakt dat ze in hun eigen hokje en voor een deel in het normale hok konden komen.
      Ze blijven alleen niet binnen, en als mama naar buiten gaat gaan ze er allemaal achteraan. De zwakke redden het dan niet buiten.

      Een nieuw hok gaat er zeker komen, wij willen een strobalen hok met leem bouwen en dat word heel mooi. Maar helaas gaat dat nu niet lukken.

      De andere kippen hebben trouwens helemaal geen last van de kou in dit hok, maar die zijn natuurlijk ook volwassen.

      Verwijderen
    2. Klinkt interessant een strobalen hok, heb je daar toevallig een linkje van?
      Groet Linda

      Verwijderen
    3. Er zijn meerdere modellen, zie link:
      Dit is een ronde:
      http://www.ecofilms.com.au/insulated-strawbale-chicken-house/
      Hier zie je deze in actie:
      https://www.youtube.com/watch?v=wRc4Ha6WDEo

      Hier nog een andere mooie:
      http://dcourier.com/main.asp?SectionID=74&SubsectionID=102&ArticleID=87063

      Wij gaan waarschijnlijk zelf iets ontwerpen en dan bouwen, ik kijk er echt naar uit. De wanden binnen worden natuurlijk mooi glad afgewerkt met leem en daarna in de kalk gezet, zodat je makkelijk kan schoonhouden. De kippen zullen zo heerlijk warm en droog zitten!

      Verwijderen
  4. Inderdaad een goed wind en tocht dicht hok is heel belangrijk en voor de nacht desnoods dicht doen . Maar ik kan me voorstellen dat je de kuikens binnen heb gehaald ik zou denk ik het zelfde doen .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, ik zit om dezelfde reden met een konijn in de keuken :D
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je je kipjes wat wil laten aansterken, kan je ze appelazijn verdund met water geven. Ik geef de mijne 1 el appelazijn op 250 ml water, hier week ik dan wat brood in. Ik geefhet aan hen als ze van veren wisselen, of als ze wat futloos zijn. Ze zijn er dol op! Misschien moet je het mengsel voor kuikens nog meer verdunnen, dat weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant!
      Wat voegt het brood dan toe? Ik had begrepen dat brood meer vulling is voor kippen en dat zij er geen voedingswaarde uit kunnen halen.

      Verwijderen
    2. Het brood voegt niet per se iets toe, maar omdat ze dat zo lekker vinden en het in de oplossing geweekt is, ben je er zeker van dat ze hun medicijntje binnenkrijgen! En eens ze ontdekken dat het azijnwater lekker is, drinken ze er ook van. Ik ben dol op mijn kipjes,en laat zelfs rozijnen in azijnwater wellen - vinden ze heeeeeerlijk ;)

      Verwijderen
  7. Ach gosch, wat goed je er op tijd bij was.. je moet er toch niet aan denken als je te laat was :-(
    Hopelijk brengen ze nu de winter goed door in het kamertje en kunnen ze straks in het voorjaar als sterkte kippen naar buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, ze zijn nog zo klein en kwetsbaar. Gelukkig zien ze er allemaal weer goed uit :)

      Verwijderen
  8. Hier krijg ik nu een goed gevoel van, dierenliefde! Blij dat je er goed voor zorgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn vader had voor kuiken altijd een hok op ooghoogte waarin hij een lamp ( je weet wel zo'n fabriekslamp ze zijn tegenwoordig erg in) ongeveer 15/20 cm van de grond ophing daar gingen de kuikens dan onder maar ze konden ook gewoon nog eten uit t etensbakje.
    Ik denk dat zo'n constructie ook in een gewoon kippenhok kan maar dan moet je wel zorgen dat er van de beide kanten ook geen wind kan komen.
    Het ziet er wel schattig uit trouwens die kipjes in de keuken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen