vrijdag 7 november 2014

Niet sparen voor een uitvaart?

Laatst schreef ik over mijn systeem met potjes, hierbij leg ik voor verschillende doelen maandelijks geld opzij in een spaarpotje. Vorig jaar had ik nog een potje om een uitvaart te kunnen bekostigen, hiervoor spaarde ik ook.

Toen ik nog alleen woonde vond ik het simpel, ik had rond de € 10.000,- spaargeld en als ik zou komen te overlijden dan kon men mijn spaargeld gebruiken om die kosten te dekken. Toen wij samen gingen wonen in dit huis wat het ineens anders, wij hadden minder spaargeld (in huis gestopt) en er blijft natuurlijk iemand achter. Daarom had ik een potje en daar spaarde ik trouw in.

Toen wij beide werkloos waren heb ik op een bepaald moment verschillende potjes moeten plunderen, omdat wij gewoon geen geld meer hadden. Dit potje was er een van, maar toen het tijd was om de potjes weer te vullen is dit potje gewoon weggevallen. Waarom?

Ik bedacht mij dat wij een levensverzekering hebben. Op dit moment zijn wij allebei verzekerd voor € 100.000,- voor de komende tien jaar. Als een van ons beiden dus komt te overlijden voor 2024 krijgt de ander € 100.000,-. Deze verzekering is niet gekoppeld aan de hypotheek, het hypotheekbedrag is op dit moment nog maar € 84.023,-.

Dat betekent dat de overgebleven persoon genoeg geld heeft om de hypotheek door de jaren heen af te betalen en daarnaast ook nog geld overhoud. Het lijkt mij dat het prima mogelijk is om van dat restbedrag de uitvaart te betalen. Natuurlijk krijg je het verzekeringsgeld niet meteen, maar wij hebben genoeg spaargeld om dat voor te schieten.

En wat als een van ons overlijd na 2024? Ik veracht dat wij tegen die tijd veel meer spaargeld hebben, bovendien is de hypotheek dan ook al afbetaald dus dat is ook een hele andere situatie. Het blijft altijd moeilijk om in te schatten wat het beste is, maar ik denk dat wij het op deze manier prima geregeld hebben.

12 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien voor jou de soberste, goedkoopste uitvaart, maar dit valt toch onder een gemiddelde uitvaart die 6500,00 kost. Het kan vele malen goedkoper (zou het echt moeten). Zelf hebben wij absoluut geen hoge eisen, als we maar netjes onder de grond komen. Maar doordat wij 3 kinderen hebben, hebben we toch een uitvaartverzekering afgesloten. Mochten er bij bijvoorbeeld een ongeluk alle of meerdere gezinsleden overlijden, blijft onze familie niet met extra kosten zitten.

      Gr. Immy

      Verwijderen
    2. Kist onder de 720 was er niet, ( hoe kan het vele malen goedkoper ? ) er was zelfs geen dienst en ja we wilde haar niet thuis dus er moest een kamer gehuurd worden. ( waar geen bezoek mocht komt, dat kost namelijk extra ! ) dus vertel ik ben zeer benieuwd ?

      Verwijderen
    3. Dit had ze zelf zo geregeld, en goedkoper kon in haar gemeente en bij haar uitvaartondernemen niet.
      Dus oordeel niet, ......het komt heel naar over.

      Verwijderen
  2. Misschien is het ook niet zo gek om nu al eens te kijken wat een crematie/begrafenis kost met de wensen die jullie hebben (en dat elke vijf jaar opnieuw te onderzoeken) Die dingen ga je niet uitzoeken als iemand net overleden is, en het kan je toch heel veel geld schelen als je van de dingen goed op de hoogte bent. Ik heb begrepen dat Duitsland duurder is qua crematies.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij willen beide graag begraven worden op een natuurbegravenplaats waar onze lichamen kunnen vergaan en kunnen dienen als voedsel voor andere levende dieren. Mede daarom willen wij ook geen of een simpele natuurlijke kist (karton ofzo).

      Wij willen geen rouwkaarten, advertenties, bloemen, bijeenkomsten of zulke zaken. Eventueel wat mensen die bij elkaar komen gewoon thuis en samen wat eten, maar geen poespas. Daarom schat ik dat wij met de kosten makkelijk onder de € 9.000,- kunnen blijven. Wij hebben hier hier ook af en toe over zodat wij goed weten wat de ander wil, is inderdaad erg belangrijk.

      Verwijderen
    2. Wat mooi, ik ga me daar ook eens verder in verdiepen.
      Zoals ik melde was de kist van mijn moeder 720 euro ( de goedkoopste, ze kochten ze ook in voor mensen die lid waren van een vereniging die waren 400 ? hoe krom ) ik had de vraag of ze ook zonder kist gecremeerd werd maar dat kon niet ? Eigenlijk zo zonde van al die extra vervuiling wat niet nodig is.

      Verwijderen
    3. Het schijnt dat er extra brandstof nodig is als je cremeert zonder kist omdat de kist normaal het brandproces helpt.

      Verwijderen
  3. Als ik het zo lees moeten de kosten van een uitvaart inderdaad geen probleem zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk ook dat jullie het zo goed geregeld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man heeft altijd een stelregel: nooit verzekeren wat je zelf kunt dragen.
    Verzekeraars verdienen niet voor niets zoveel geld.
    Groetjes en fijn weekend, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verzekeren van de uitvaart is zeker geen optie voor ons, het is onnodig duur en ik vertrouw de verzekeraars niet.

      Dat is ook precies de reden waarom wij maar een levensverzekering hebben voor 10 jaar. Zo zit de overgebleven partner niet opgescheept met een hypotheek, daarna is het een stuk makkelijker.

      Verwijderen