zaterdag 1 november 2014

Jaarafrekening water

Deze week kregen wij de jaarrekening van het waterbedrijf, en wij moesten helaas bij betalen. Het is zelfs zo dat ons maandelijks bedrag met 25% verhoogd wordt, en dat terwijl ons verbruik ongeveer gelijk is gebleven.

De cijfers zijn als volgt:
Verbruik deze periode: 51 m3
Verbruik omgerekend naar jaar: 49 m3
Verbruik vorige periode omgerekend naar jaar: 56 m3

Wij betaalden € 4,- per maand en moesten nu € 6,29 bijbetalen.
Het maandbedrag wordt verhoogd naar € 5,-

De rekening bestaat uit twee delen, de Arbeitspreis en de Grundpreis. De Arbeitspreis is de prijs per m3, deze is niet veranderd en komt neer op € 0,49 incl. btw. De Gundpreis is een vast bedrag per jaar, deze is flink omhoog gegaan. Was bij de vorige rekening de Grundpreis nog € 18,- per jaar, inmiddels is de Grundpreis verhoogd naar € 30,- per jaar!  Dat is een prijsstijging van 66%!

Helaas hebben wij weinig invloed op deze prijsstijging, en wij zouden ons waterverbruik moeten halveren om deze verhoging te kunnen compenseren. Dat lijkt mij momenteel niet haalbaar. Toch zijn wij hier nog altijd veel goedkoper uit dan in Nederland, omdat ze hier geen waterschapsbelasting kennen.

Wat ons verbruik betreft ben ik nog niet helemaal tevreden, ik zou graag ons verbruik naar beneden krijgen. Hoewel wij volgend het nibud nog wel (ruim) onder het gemiddelde voor twee personen zitten, dus wat dat betreft valt het mee. Voorlopig zal het waterverbruik waarschijnlijk niet veel veranderen, maar wij hebben verschillende plannen die het waterverbruik positief zullen beïnvloeden. Onder andere een composttoilet, een nieuwe cv installatie(efficiënter), nieuwe badkamer(kortere leidingen) en grijs water in de wasmachine. Dus ik heb goede hoop dat het verbruik in de toekomst nog wat lager wordt.

12 opmerkingen:

  1. Echt een laag verbruik. Wij hebben zoiets dank zij de regenput.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben dat verbruik ook maar dan met zijn 6-en :)

    Vooral met toiletspoelingen kun je veel besparen, grijs water in wasmachine ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meer over grijswater lees je hier:
      http://www.duurzaamthuis.nl/water/grijs-water

      Dus het is onder andere water van de douche. Het liefst willen wij naar een systeem waarin wij ons gebruikte water weer compleet zuiveren voor hergebruik.

      Verwijderen
  3. Wij zijn met twee en ons verbruik bij de jaarlijkse afrekening was 21m3. We proberen zuinig om te springen met energie en water.We douchen eenmaal per week en de andere dagen wassen we ons gewoon aan de lavabo. Ons ene toilet heeft een spaarknop voor de spoelingen, het andere toilet niet. In de reservoir van het toilet zonder spaarknop liggen twee plastieken flessen gevuld met water zodat bij een spoeling minder water verbruikt wordt.
    Een paar jaar geleden lieten we het platte dak isoleren en lieten een nieuwe dakbedekking leggen. We opteerden voor vezelversterkte EPDM omwille van de lange levensduur maar sinds die dakbedekking ligt, verkleurt ons regenwater geelbruin en is niet echt meer bruikbaar om door de toiletten te gieten. Vroeger spoelde ik de toiletten altijd door met een emmer regenwater maar dat kan ik, jammer genoeg niet meer, omwille van dat gekleurde water. Ik gebruik wel nog regenwater om te kuisen, om de auto te wassen, om de tuin water te geven. Als ik douche, vang ik het douchewater op in een bassin en dat water gebruik ik dan wel om het toilet mee te spoelen.
    Ik vraag me ook af wat artikelschrijfster bedoelt met 'grijs water in de wasmachine' ? Regenwater ? liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grijs water is dus al het water behalve toiletwater (waar wij toch van af willen) Ook wij vangen regenwater op voor in de tuin en de dieren e.d. Wij douchen ons ongeveer om de dag, meestal 3 keer per week. Ik zou wel minder kunnen/ willen maar vind het lastig om mijn haar in de gootsteen te wassen. Onze gootsteen is namelijk enorm laag en er zit een kleine kraan op, en dat terwijl mijn haar super lang is.

      In onze nieuwe badkamer wil ik dan ook een mooie gootsteen op goede hoogte met een sproeikop met uittrekbare slang, zodat ik met gemak mijn haren daar kan wassen. Heerlijk! Dan zal ik mij ook wel minder vaak douchen.

      Verwijderen
    2. Ik denk niet dat je meer water gaat besparen door niet te douchen en je haar te wassen aan de gootsteen of lavabo. Ik vang het douchewater altijd op om later te gebruiken om de toiletten door te gieten of om mee te dweilen. Als ik mijn haar 'apart' was, gebruik ik een kinderbadkuipje om het water in op te vangen en ik heb dan evenveel water verbruikt enkel om mijn haar te wassen en te spoelen als ik gebruik door te douchen en dan mijn haar te wassen.

      Verwijderen
  4. Wouw wat een lage betaling!
    Wij zitten nu nog in de oude betaling, dochter is net een 1/2 jr op zich zelf maar dat was de grootste water verspender.
    We betalen nu nog 28.60 per maand!!
    Maar dat word denk ik 50% minder qua betalingen.
    Vorig jaar zat ons verbruik op bijna 200 m3 maar nu zitten we op 10 maanden en het verbruik is tot nu toe 70 m3

    Ben dus erg benieuwd naar de afrekening ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij voorstellen dat je benieuwd bent! Leuk is dat!

      Volgens mij is water in Nederland ook veel duurder, ik kan mij herinneren dat ik ongeveer € 1,- per m3 betaalde. Dat is al twee keer zo veel, ook het vastrecht is volgens mij veel duurder. En dan komt ook nog de waterschapsbelasting erbij.

      Verwijderen
  5. Geen idee wat ik betaal per m³. Maar binnenkort krijg ik de jaar afrekening. Eergisteren toevallig de waterstand door gegeven. Mijn verbruik over 12 maanden is 45 m³ voor 2 personen (110 dagen met 3 personen). Wel minder dan een jaar geleden. Ondanks dat ik de planten buiten met kraanwater in leven heb moeten houden omdat mijn beide regentonnen leeg waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ons water verbruik weet ik eigenlijk niet, ik kan het helaas niet meten omdat het in de galerij zit onder een groot luik en echt lastig is om er bij te komen... Ben benieuwt hier met de rekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de composttoilet bespaar je het meest op water.Ongelofelijk hoeveel water er via de wc het riool instroomt.
    Reken trouwens op jaarlijkse verhoging in Nederland én Duitsland waren de waterprijzen laag...maar ze zijn aan een inhaalslag bezig.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook, daarom wil ik het graag.
      Water is ook een kostbaar goed, reden genoeg om er zuinig mee om te springen!

      Verwijderen