zondag 2 november 2014

Pompoenen geoogst

Gisteren was het een prachtige zonnige zaterdag, en dat kwam mooi uit! Ik had namelijk nog een klusje in de tuin namelijk het oogsten van de pompoenen. Je moet daarvoor de plant zoveel mogelijk af laten sterven, maar de pompoenen moeten ook voor de eerste vorst binnen zijn. En aangezien het al november is inmiddels wilde ik niet te lang meer wachten. De combinatie van mooi weer op een vrije dag was voor mij een teken van boven, dus ik ging aan de slag.



Wat een enorme rijkdom geven pompoenen toch, zonder bijna enige investering in tijd, geld of moeite heb ik veel vruchten. Ik heb de plantjes zelf opgekweekt van zaden in de vensterbank, dat was in maart dit jaar. Daarna zijn ze rond mei naar buiten gegaan en heb ik er niet meer naar om gekeken. Toch heb ik veel pompoenen! Sommige lijken een beetje aangegeten, het plan is om volgend jaar een bedje van stro onder elke pompoen te leggen. Omdat ons gras erg hoog was lagen sommige pompoenen nu helemaal verstopt onder het natte, lange gras.


Ik wist niet zeker of ik de patissons ook kon oogsten, hoe ze zouden bewaren. Maar ik vond online een bron waarin ik las dat ze toch nog een paar maanden houdbaar zijn als je ze oogst nadat ze uitgerijpt zijn. De patissons zijn een soort combinatie tussen courgette en pompoen, als je ze jong en klein plukt en eet kan je ze met een courgette vergelijken. Als je ze aan te plant laat tot ze uitgegroeid zijn kan je ze met een pompoen vergelijken. Ik vind ze erg decoratief en ze zijn ook nog heel erg smakelijk ook!


Al met al was het een zeer productieve zaterdag, ik heb ze nog even te drogen gelegd nadat ik het zand eraf gewassen had. De pompoenen met beschadigde schil gaan we zo snel mogelijk opeten, die zijn waarschijnlijk niet zo lang houdbaar. Nu nog even een mooie bewaarplek vinden voor de overige pompoenen, ik wil ze graag ophangen in netten. Ik moet even gaan meten wat de temperatuur is in mijn verschillende ruimtes, zodat ik de beste bewaarplek kan vinden. Ik ben erg benieuwd hoe het bewaren zal gaan, hopelijk ben ik de komende maanden voorzien door mijn eigen voorraad pompoenen.

11 opmerkingen:

  1. Wat voel je je rijk hè als je die oogst ziet!

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow. Je hebt nu zeker voorraad om in de Bierstube te serveren! (-:

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zijn er heel wat, hopelijk lukt het om ze goed te bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een rijkdom hé uit eigen tuin en dat uit een ''simpel'' zaadje wat je in het voorjaar gepoot hebt. Iedere keer weer vind ik het bijzonder als je ziet wat er groeit en bloeit in een tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vorig jaar heb ik een patisson tot mei kunnen bewaren. Aangezien ik in een mini huisje woon kan ik geen verschillende temperaturen meten en bewaar gewoon alles in de woonkamer. Prachtige decoratie en eerlijk gezegd blijven ze heel lang goed. Wel controleer ik geregeld en als er een rotte plek komt eet ik ze op, als ze te groot zijn droog ik het restant in stukjes.
    Wel knap dat je zoveel butternuts hebt, die hebben het dit jaar heel slecht gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat veel zeg! Eet smakelijk alvast :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wouw wat een oogst, ik krijg meteen al zin in pompoensoep, pompoen lasagne, enz enz enz.

    BeantwoordenVerwijderen