woensdag 5 november 2014

De eerste extra hypotheekaflossing!

Laatst schreef ik over de meevaller die wij ontvingen in de vorm van zorgtoeslag uit 2013, dit geld hebben wij netjes in ons 'extra aflossing' potje gestopt met de bedoeling aan het einde van dit jaar nog een extra aflossing te doen.

En toen zat ik te denken, waarom zou ik het geld opsparen? Waarom zou ik maar een aflossing per jaar doen? Is het niet veel gunstiger om steeds af te lossen zodra je een minimale aflossing van € 1000,- bij elkaar gepaard hebt?

Gelukkig heb ik een heel mooi exel bestand waarin onze hypotheek staat, hierin staan alle verplichtte aflossingen en kan ik afstrepen wat afgelost is. Ook kan ik hierin invullen wat we aan extra aflossingen doen en wat het effect hiervan is op de looptijd en de rente die wij betalen over die looptijd.

Ik maakte twee variaties, een waarbij ik elk jaar het maximale bedrag in een keer aflos en een waarbij ik vaker een klein bedrag aflos. Bij beide variaties loste ik hetzelfde bedrag af. Zoals verwacht is er wel degelijk verschil, het scheelt over onze looptijd 7 maanden en € 627,- aan rente. Door elke keer af te lossen zodra wij een minimumaflossing bij elkaar hebben zijn wij volgens mijn schema nu al in augustus 2022 hypotheekvrij! Dat is al over 8 jaar, dat klinkt goed!

Dus wij hebben gelijk de koe bij de hoorns gevat en het geld van de spaarrekening afgehaald. Gisteren heb ik de eerste extra aflossing overgemaakt van € 1.400,-  en het was kinderlijk eenvoudig. Onze hypotheek is eigenlijk gewoon een bankrekening die in de min staat, ik zie die rekening ook bij het internetbankieren. Ik heb het geld gewoon overgemaakt van onze betaalrekening naar onze hypotheekrekening en het stond er gelijk op!

Met deze extra aflossing komt onze hypotheek nu onder de € 85.000,- namelijk op € 84.023,-! En deze kleine extra aflossing zorgt ervoor dat het rentedeel van onze maandelijkse annuïtaire aflossing met ongeveer € 4,- omlaag gaat.

Volgende maand maken wij nog eens € 1.000,- over. De totale extra aflossing voor dit jaar komt daarmee op € 2.400,-. Hoewel wij dit jaar helaas niet aan ons maximum komen, is het bedrag wel veel hoger dan wat ik dacht te kunnen halen. Daarom ben ik erg blij en trots op het bedrag wat wij extra aflossen!

27 opmerkingen:

  1. Wow,...wat lijkt me dat een ervaring. Helaas huur ik, dat geld gaat in de grote pot van verhuurders die er de laatste jaren een potje van hebben gemaakt.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker gevoel he? :) Wij zijn nu de spaarrekening aan het anvullen, maar daarna willen we ook weer extra gaan aflossen! Kan niet wachten tot het weer zo ver is!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooi verhaal, altijd weer inspiratie voor mij om er ook mee door te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh lekker zeg. En wat fijn dat je zo handig met met al je excel overzichten. Ik zit hier gewoon weer met een stukje envelop wat dingen op te schrijven haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om dat bedrag zo te zien slinken.
    Gooi je de besparing op je maandlast ook weer in het potje?
    Dan profiteer je dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben geen werkelijke besparing op de maandlast omdat wij altijd € 600,- per maand betalen. Het rente deel hierop wordt wel kleiner en daardoor wordt automatisch de aflossing per maand groter.

      Verwijderen
  6. Heerlijk he? Geniet van dit gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zeg ! Hier eind van t jaar ook weer een mooi bedragje aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij deden het ook altijd aan het eind van het jaar, maar hebben dat sinds dit jaar ook verandert, als er nu iets boven de minimale buffer stond, ging het zo de aflossing in.
    Nu zijn we de buffer weer aan het opbouwen, de maximale hypotheekaflossing voor dit jaar is behaald :-)
    Planning is volgend jaar januari al het maximale af te lossen, dan is de buffer daarna wel klein , maar we verwachten geen tegenvallers, en we beginnen dan vanaf januari weer op te bouwen .
    scheelt ons 60 euro in de maand, dat is best veel ( en aan rente op de spaarrekening haal je dat lang niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat scheelt zeker veel!! Volgend jaar doen wij het ook vergelijkbaar. In plaats van het totale bedrag verspreid over het jaar op te sparen proberen wij het in de eerste 6 -8 maanden bij elkaar te sparen. Steeds als wij € 1000,- gespaard hebben lossen wij extra af.

      Verwijderen
  9. Heerlijk toch weer een stukje afgelost.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja, het rente op rente effect. Is nog groter als je iedere maand een bedrag aflost.
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij lossen sowieso maandelijks af omdat wij een annuïteiten hypotheek hebben. Ons maand bedrag is € 600,- hiervan is momenteel € 179,- rente en € 421,- aflossing. Het aflossingsdeel wordt natuurlijk gaandeweg steeds hoger. De extra aflossingen versnellen het proces ook nog eens.

      Verwijderen
  11. Volgens mij voelt dat heel fijn!!
    Wij hebben een huur en koop woning, deze staat Te koop. Deze hebben we tijdelijk verhuurt dat scheeld aanzienlijk in de kosten.
    Alles wat we daaraan financieel overhouden sparen we op voor een nieuwe koopwoning! Ook erg leuk om te zien dat dit bedrag steeds hoger wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed zeg! En wat fijn dat het zo gemakkelijk gaat, het overmaken naar de hypotheekrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super! heerlijk gevoel he? stukje bij beejte aflossen en na een tijdje is het weg. Het gaat sneller dan je denkt. Succes er mee. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed zo! ;-) ik reken in blokjes van €250 aflossing ... dat is €1 verschil in het maandelijkse bedrag. Door rente op rente levert maandelijks aflossen meer op dan jaarlijks aflossen. Ik los nu tijdelijk €750 per maand af en de bespaarde rente zet ik apart tot ik €125 heb gespaard en dan los ik dat ook af. Het lijkt weinig, maar zo heb ik de afgelopen 3 jaar mooi €40k afgelost! Sacha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik heb overigens wel alle extras direct afgelost naast de maandelijkse aflossing, dat is o.a. teruggaves van energie, belastingteruggave, eventuele targets, vakantiegeld, giften/verjaardagsgeld ed ook heb ik bij loonsverhogingen het verschil tussen oud en nieuw salaris standaard gespaard (en afgelost). Sacha

      Verwijderen
  15. Wij losten ook eerst het maximale bedrag af op onze aflossingsvrije hypotheek, op jaarbasis. Na het lezen van een soortgelijke post op één van de blogsites die wij volgen (ik dacht op min-of-meer) heb ik ook - net als jij - zitten rekenen. Het loont zonder meer om maandelijks extra af te lossen. Sinds dat moment lossen wij maandelijks € 875,00 extra af. Het geeft elke maand weer zo'n voldoening het termijnbedrag te zien dalen, als is het maar met een paar euro. Die rente hoeven wij nooit meer te betalen...Gr., Barry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed zeg! Het loont zeker om vaker af te lossen, en dat is eigenlijk ook logisch. Goed dat jullie extra aflossen!

      Verwijderen
  16. Wij gaan weer 10% aflossen in jan.2015 (17400)dan nog wat sparen zodat we in 2016 weer 17400 kunnen aflossen daarna maar kijken of we doorgaan of ook per maand iets aflossen.( is slimmer dus) maar eerst onze buffer aanvullen. Nu bijna 5000 maar dat moet hoger 10A 20 duiz.
    Ook ben ik weer begonnen met sparen voor schoolgeld/ kosten voor 2 kids 11 en 15 jaar. Nu 15000 maar denk dat het wel hoger mag omdat ze steeds meer moeten betalen.
    Hopelijk vanaf 2017 ook maar zo gaan aflossen maar ja dat is nog ver weg.
    Dan zit ik hopelijk bijna 92000 dan per maand extra aflossen op naar de 0. €

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is een oud bericht maar los niet zomaar je hypotheek af. Je krijgt geen hypotheek aftrek meer. Voor mijzelf betaal ik 2.6% bruto rente dat is 1.7% netto. Je hebt het geld voor bijv 20 jaar in stenen gestopt met aflossen. Je kunt ook dit geld wegzetten in een deposito met een hogere rente. Het komt dan bijvoorbeeld vrij naar 10 jaar. Misschien heb je het dan nodig, zoniet weer in een deposito.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip.

      Zelf ben ik altijd een voorstander van aflossen, zalfs al is het verschil tussen de rente die je moet betalen aan de bank en de rente die je zou kunnen krijgen op een deposito klein. Het hypotheekvrij zijn weegt zwaarder, bovendien is een deposito van 10 jaar ook niet bijster flexibel.

      Verder is het voor ons specifiek niet aan de orde, wij hebben hier geen hypotheekrenteaftrek ;)

      Verwijderen