vrijdag 28 november 2014

De autoverzekering

Een van de dingen die voor ons veel duurder is in Duitsland is de autoverzekering. Betaalde ik ooit in Nederland € 17,- per maand in Duitsland betaal ik ongeveer het dubbele namelijk € 33,05 per maand. Nu heeft dat voornamelijk te maken met het feit dat ik mijn rijbewijs pas in 2012 gehaald heb en dus niet veel schadevrije jaren heb, blijkbaar doen ‘ze’  daar in Duitsland moeilijker over.

Onlangs kreeg ik het nieuwe polisblad van de autoverzekering voor 2015, aangezien ik inmiddels weer een heel jaar schadevrij gereden had verwachtte ik dat de premie toch wel wat omlaag zou gaan. Helaas was het zo dat de premie zelfs iet steeg, naar € 418,- per jaar! Nu was het wel zo dat het aantal verwachtte kilometers per jaar ook iets steeg van ongeveer 12.000 naar 17.000, maar persoonlijk denk ik dat het schadevrije jaar wel wat zwaarder zou mogen wegen.

Natuurlijk laat ik het daar niet bij zitten, ik ging online naar check24 en bekeek of ik een goedkoper aanbod kon krijgen. Dat ging zeker! Het beste (vergelijkbare) aanbod was ongeveer 30% goedkoper, en komt uit op € 290,- per jaar. Wat een verschil! Ik schreef mijn verzekering aan met de melding dat ik niet tevreden was met de prijs voor 2015, hij schreef terug dat hij niet kon (en wilde) concurreren met een internetverzekering. Tja, dan kan (en wil) ik geen klant blijven.

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en de brief met opzegging ligt bij de oude verzekeraar. De aanvraag voor de goedkopere autoverzekering gaat dit weekend de deur uit. Als alles straks rond is verwacht ik vanaf januari € 10,- per maand goedkoper uit te zijn, dat is mooi meegenomen!

8 opmerkingen:

  1. Dat scheelt weer mooi! Wij doen hier ook regelmatig aan online prijsvergelijken. Voor van alles rondom het regelen van de verhuizing scheelde ons dit ongeveer 2000 euro. En dan heb ik het over de notaris, taxateur, verhuizer, aankoopkeuring.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is zeker mooi meegenomen! Wat een irritante kostenpost is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je niets krijgt is het inderdaad een mooi bedrag dat je bespaart, helaas heb ik nog weinig goede verhalen gehoord op t moment dat er schade afgehandeld moet worden via zo'n internetverzekering

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk persoonlijk dat dat wel mee valt, volgens mij proberen de 'normale' verzekeraars dat beeld ook een beetje de wereld in te helpen.

      Zie ook:
      http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-06-01/dure-autoverzekering-vaak-slechter-dan-goedkope
      http://www.hoyhoy.nl/blog/goedkope-autoverzekering-is-geen-duurkoop/
      http://www.telegraaf.nl/dft/geld/experts/erikhordijk/20054713/__Dure_auto-_polis_niet_beter__.html
      http://www.alleverzekeringenopeenrij.nl/nieuws/goedkope-autoverzekering-is-ook-goed.html

      Verwijderen
  4. Ik doe ook ieder jaar een rondje prijzen vergelijken, iedere euro is er 1!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zeggen immers niet voor niets: wie het kleine niet eert.... Voor iedere bezuiniging kan je iets anders extra doen!

      Verwijderen
  5. Ik bekijk ook standaard ieder jaar mijn verzekeringen. Scheelt echt een hoop!

    BeantwoordenVerwijderen