woensdag 26 november 2014

Een andere kijk op werken en financiele onafhankelijkheid

Eerder schreef ik hoeveel geld wij zouden moeten sparen voordat wij volledig financieel onafhankelijk zouden zijn en met pensioen zouden kunnen, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren om het aan te pakken. Ik denk graag hierover na en ik heb ook nog een heel ander idee, zeker met de inzichten en principes van de Alfa Strategie in mijn achterhoofd.
 

Het idee is dat wij de komende jaren gebruiken om onze hypotheek af te betalen, dit zou ongeveer 8 jaar duren. In die tijd kunnen wij ons huis helemaal in orde maken, dus de isolering verbeteren, de CV installatie vernieuwen, een rocket stove bouwen, de badkamer vernieuwen, grijs water voorziening aanleggen, composttoilet bouwen, zonnecollector plaatsen en al het andere wat wij verder nog willen doen. Als wij hiermee klaar zijn dan hebben wij (hopelijk) een veel lager energieverbruik dan wij nu hebben, en dat betekent dus ook lagere maandelijkse kosten.

Naast de verbeteringen aan de woning kunnen wij in deze periode de tuin ontwerpen en opzetten. Het idee is natuurlijk om een deel eetbare bostuin te maken en de hele tuin volgens permacultuur principes in te richten. Het grootste deel van de tuin vereist dan minimaal onderhoud en zal vol staan met eetbare planten, daarnaast zullen wij ook een moestuin hebben waar wat meer werk vereist is. Ik wil ook nog graag een kas te plaatsen (of maken) waarmee wij het groeiseizoen kunnen verlengen, dit allemaal zodat wij zo veel mogelijk zelf kunnen verbouwen.

Een ander aspect van dit plan is dat wij de komende jaren ook gebruiken om  nieuwe dingen te leren. Zo kunnen wij bijvoorbeeld leren maaien met de zeis, leren hoe wij paddenstoelen kweken en hoe je verschillende dingen zelf maakt of repareert. Naast het leren kunnen wij dan ook investeren in gereedschappen die wij nodig hebben om zo zelfvoorzienend mogelijk te leven.

Door al deze dingen te implementeren kunnen wij veel zelf doen en daarmee onze kosten verlagen. Het afbetaalde huis wat nu energiezuiniger is zal de kosten ook verlagen en doordat wij een groot deel van onze voeding uit de tuin kunnen halen hebben wij ook op dat punt minder kosten. Het resultaat is dat wij vanaf dat moment met vrij weinig geld kunnen leven, wij zouden dan dus veel minder kunnen werken. Er vanuit gaande dat wij dan ongeveer € 1.000,- (netto) per maand nodig hebben (eerder berekend in dit blogje), zouden wij rondkomen met minder dan 1 voltijds salaris. Als wij dan beide deeltijd werken, bijvoorbeeld ieder 20 uur per week, dan zouden wij makkelijk rond kunnen komen en zelfs nog ruim genoeg geld over houden om te kunnen sparen.

Het spreekt mij erg aan om het op deze manier te doen. Wij zouden dus in de komende 8 jaar eerst werken aan het opbouwen van een leven waarin wij veel zelf kunnen en lage kosten hebben terwijl wij de hypotheek afbetalen. Ik ga er van uit dat wij in die periode ook nog ruimte vinden om te sparen zodat wij een redelijke buffer hebben. Zodra de hypotheek afbetaald is zouden wij het (betaald) werken op een laag pitje zetten en vooral genieten van het leven! Een soort semi-pensioen dus.

22 opmerkingen:

  1. Is het houden van bijvoorbeeld een geit voor de melk ook iets wat jullie overwegen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorheen hoorde dat wel bij mijn plannen maar inmiddels geloof ik dat dierlijke eiwitten slecht zijn voor mijn gezondheid, daarom zal ik geen geiten houden voor melk. Daarnaast moet een geit daarvoor natuurlijk zwanger geweest zijn en de manier waarop het houden van dieren voor melk werkt staat mij niet aan.

      Verwijderen
  2. Goed bezig. Met zo min mogelijk tot geen schuld (ook hypotheek) ben je straks veel vrijer om je leven naar eigen inzicht in te richten. Je kunt werk doen wat je graag doet ipv alleen voor het geld te moeten werken, deels voor jezelf beginnen (groenten en fruit verkopen uit eigen tuin), of zo min mogelijk verplichtingen hebben en het goede leven leven. Mooi vooruitzicht toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop,dat het jullie lukt om minder te gaan werken. Ik heb altijd een 70% baan gehad. We leefden sober,maar hadden wel vrije tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een voltijds contract maar werk 35 uur per week, valt dus op zich wel mee.

      Verwijderen
  4. Mooie plannen! En ik kan me voorstellen dat het ook goed motiveert als je het semi-pensioen in beeld houdt. 8 jaar is een tijd, maar het is ook te overzien. En zeker als je steeds al stappen in de goede richting maakt, waardoor je dus ook merkt dat je onderweg bent naar je einddoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien een wat onbeleefde vraag maar willen hopen jullie in de toekomst een kindje te krijgen? Want dan zou het plaatje er denk ik wel anders uitzien. Of heb je dit mee berekend?
    Lara

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terwijl ik het stukje las, moest ik daar ook aan denken. Kindjes kosten nu eenmaal geld. Ik vind het een heel ambitieus plan. Ik hoop daty het haalbaaar is maar soms denk ik dat er ook meer ruimte zou moeten zijn voor ontspanning maar ook tegenvallers. Jullie zijn jong een paar jaar meer of minder maakt niet uit.

      Verwijderen
    2. Als aanvulling daarop, kinderen hoeven niet zo veel geld te kosten, zoals je zelf al eens eerder schreef. Wij hebben vier kinderen en komen rond van 1 80% (modaal) inkomen. Dat is creatief zijn, maar het lukt. Wij doen dit zo omdat wij het heel belangrijk vinden om veel tijd voor elkaar te hebben. We denken dat wij en de kinderen vooral liefde en aandacht nodig hebben, en dat kost niet zoveel geld, maar wel t i j d. Daarom kiezen wij ervoor om nu 'minimaal' betaald te werken en op deze manier te investeren in later. Wij hebben liever een hechte club, nu en later, dan dat we later financieel onafhankelijk kunnen zijn. Allebei vinden we belangrijk, maar het gezin gaat bij ons voor de financiën. (Waarbij ik niet zeg dat dat voor anderen die het anders aanpakken niet geldt ;-) )

      Verwijderen
    3. Misschien had ik beter kunnen schrijven dat kinderen veel tijd kosten. Tijd die je ze heel graag geeft als ouder. De dingen die jullie willen zijn best arbeidsintensief. Mij lijkt het een hele uitdaging om dat allemaal te doen. Zelfvoorzienend leven is een mooi streven maar het moet niet ten koste van jezelf gaan. In je enthousiasme wil je zo veel maar probeer het reeel te houden.

      Verwijderen
    4. Ik denk dat het reëel houden geen probleem is, wij hebben grootse plannen maar doen gewoon rustig aan. Wij wonen hier al anderhalf jaar maar slapen nog steeds in de woonkamer, en ook de bovenverdieping hebben wij nog niks aan gedaan. Wij doen gewoon wat lukt en waar wij zin in hebben. Wij kiezen een project, sparen, voeren het uit en doen weer even rustig aan. Dat werkt voor ons prima!

      Verwijderen
  6. Goed streven. Dat die acht jaar om moge vliegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omvliegen heeft ook een nadeel. Dan zijn de jonge jaren zomaar voorbij!

      Verwijderen
  7. Jullie zijn echt zo goed bezig, ik vindt het knap zoals jullie weten hoe je het later graag wilt allemaal!
    Ken je het boek: Een tevreden leven. ? Is wel iets voor jullie om eens te lezen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat je hier beschrijft is precies mijn droom voor de toekomst! ik hoop dat het jullie allemaal lukt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Theoretisch waarschijnlijk geen speld tussen te krijgen én zeker het proberen waard, ik bewonder jullie erom. Maar wees flexibel en houdt niet te star vast aan die acht jaar, dan zijn de teleurstellingen minder groot als er eens iets tegenzit.

    Gá ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een streven en geen moeten, ik ben ook realistisch en weet dat er van alles kan gebeuren. Wij genieten enorm van het leven wat wij hier hebben en opbouwen, wij hebben nu al succes omdat wij gelukkig zijn. Dat is niet meer afhankelijk van het halen of falen van onze plannen :)

      Verwijderen
  10. Met Gerda eens, zie eerdere opmerking over genieten van de jonge jaren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk voorland, wel met nodig werk maar alles wat je doet heeft een doel en doe je uiteindelijk voor je zelf :) Ik werk nu heerlijk vier dagen en dat vind ik echt genieten. Gewoon net dat dagje meer. En financieel reden we het prima :)

    BeantwoordenVerwijderen