dinsdag 4 november 2014

Overzicht autokosten

Sinds ik een auto heb houd ik al de kosten hiervan bij. Een lange tijd hield ik alle verschillende soorten kosten apart bij in de normale begroting, maar enige tijd terug heb ik een nieuw, apart exel bestand gemaakt. Ik moet zeggen, dat bevalt goed! Ik heb nu in een oogopslag inzicht in mijn autokosten per jaar, per maand, en per categorie. Super!

In mijn normale begroting houd ik nog steeds de brandstofkosten bij, maar nu met wat meer details. Zo schrijf ik op hoeveel km ik reed, hoeveel liter ik getankt heb en hoeveel mij dat kostte.


Aan het einde van de maand voeg ik deze kosten toe aan mijn autokosten overzicht. Dan bekijk ik ook of ik eventuele andere variabele kosten heb gehad, zoals onderdelen, onderzoek of nieuwe lampen o.i.d. De vaste kosten staan er standaard in, de autoverzekering, afschrijving en de wegenbelasting. Dit is geen begroting, het is geen inschatting in komende kosten. Dit is echt een overzicht om inzicht te geven in kosten die geweest zijn.


Een aantal dingen moet je natuurlijk een beetje inschatten, met name de afschrijving. Ik ben er nu maar even van uit gegaan dat ik vier jaar met mijn auto zal rijden, maar als het kan wordt dat natuurlijk langer. Ook ben ik er van uit gegaan dat mijn auto na vier jaar nog € 500,- waard is. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ik mijn auto in 6 jaar helemaal op rijd en dat hij dan niks meer waard is. Dat blijft toch afwachten.

Voorlopig ben ik erg blij met mijn overzicht, en vind ik de cijfers niks tegenvallen. Hoewel het totaalbedrag per jaar toch flink aantikt. Zoals het er nu naar uitziet betalen wij over 2014 € 2000,- aan autokosten, dat is niet niks! Maar waarschijnlijk kunnen wij nog wat van de brandstofkosten van de belasting aftrekken, aangezien het grootste deel van de kosten gemaakt zijn voor woon-werkverkeer. Hebben jullie een auto? En hoe houden jullie de kosten bij?

11 opmerkingen:

  1. Ik heb een auto, maar houd de kosten eigenlijk niet bij. Hoogstens onze tankbeurten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik hou alleen de bedragen die van de bankrekening afgaan, dus het tanken en komende vrijdag een grote beurt met 4 nieuwe banden en de apk (en ook een reparatie van de ruitensproeier.. die doet het al meer dan ene jaar niet..omdat het reservoir lek is. het is maar een klein lek dus bij de vorige apk viel het de garage niet op en wij waren het vergeten te zeggen.. oops)
    wij tanken 1 a 2x per maand en man tankt ook af en toe voor zijn scooter, dus 80 a 150 euro per maand. verzekering 28 euro en wegenbelasting 35 euro maakt 145 tot 215 euro per maand voor de auto, excl afschrijving, onderhoudt etc. wij doen gelukkig wel langer dan 4 jaar met de auto. hij is van 2006, wij hebben m in 2012 gekocht. hij is klein, eigenlijk te klein voor ons als gezin met 2 kinderen (skoda fabia) maar toch bevalt hij goed. rijdt redleijk zuinig (1 op 16/17) en we rijden niet heel veel als gezin met de auto, meer woon/werk verkeer van man en als we op vakantie gaan ruilen we de auto met de grote auto van schoonmoeder.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht ook wel dat mijn auto meer dan 4 jaar mee gaat, ik zit nu in mijn 3e jaar. Maar omdat ik mijzelf niet rijk wil rekenen houd ik in dit document rekening met 4 jaar. Ik zal de auto rijden totdat hij “op” is, hopelijk nog 10 jaar :)

      Verwijderen
    2. snap ik :) sommige mensen vervangen een auto eerder, ook prima. is altijd afwachten hoe lang het duurt idd. en sowieso is het goed om spaargeld zsm bij elkaar te hebben voor eventuele vervanging

      Verwijderen
  3. Zoals je in mijn blog van gisteren (kosten samenhangende met winterbanden) wellicht heb kunnen lezen hebben wij ook een auto. Zo'n mooi overzicht als jij hebt hebben wij niet. Al houden wij in ons kasboek wel al onze uitgaven bij en daarin heeft de auto een eigen kolom. Wellicht dat ik er nog eens over blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi overzicht, en goed dat je rekening houdt met de afschrijving. Je ziet wel direct het verschil met Nederland. Lagere brandstofkosten en fors lagere wegenbelasting.

    Enige wat ik nog wel mis is onderhoud, dat heb je dit jaar dus nog niet niet gehad. Maar eigenlijk zou je dat ook als vaste post moeten meenemen. Met een keer onderhoud erbij dit jaar zit je waarschijnlijk al snel richting de 2400 euro. En dat is toch 200 euro per maand, zonder dat je eigenlijk veel rijdt.

    Zelf heb ik een lease-auto, en die kost me bakken met geld (400 euro per maand). Vanaf 2015 ga ik stoppen met privé rijden van deze auto en dan betaal ik dus 400 euro minder belasting per maand. Dan gaan we een auto huren voor de keren dat het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit jaar inderdaad nog geen onderhoud gehad, hiervoor zet ik maandelijks geld opzij in een spaarpotje. Maar dit overzicht is alleen voor werkelijke kosten, en aangezien het een variabele kostenpost is kies ik er voor om dit per geval in te vullen in mijn bestand.

      De kosten voor het onderhoud vallen bij mij erg mee, ik heb het voordeel dat mijn vader vroeger automonteur en akp keurmeester was. Meestal betaal ik alleen de onderdelen en een bedankje.

      Op dit moment kunnen wij (helaas) echt niet zonder auto. Wij carpoolen naar het werk, en het is eigenlijk niet mogelijk om op een andere manier daar te komen. Ik ben ook erg benieuwd hoeveel van de reiskosten ik terug krijg van de belasting, het zal niet veel zijn maar alles is meegenomen.

      Wat goed dat je de lease-bak de deur uit doet! Ik probeer mensen er ook altijd van te overtuigen dat het lang niet altijd gunstig is.

      Verwijderen
  5. Wat heb je dat perfect bijgehouden zeg!
    Zelf houd ik niets bij van mijn Fiat Panda, alleen onlangs eens een paar maanden om te kijken of hij echt zo zuinig rijdt als beloofd. Nee dus, want dat doet geen enkele auto, en het zal ook wel aan mijn rijstijl liggen, hoewel ik geen wegpiraat ben.
    Ik rijd niet onnodig, maar laat hem ook niet staan omdat hij anders brandstof en indirect een versnelde beurt kost.

    Mijn man heeft een auto van z'n eigen zaak, daarvoor moet hij 14% van de nieuwwaarde bijtellen. Het lijkt netto maandelijks een heel bedrag maar je kunt er privé niet zo'n auto voor rijden, als je alle kosten meetelt en dat is wat heel veel leaserijders vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n mooi overzicht als jij heb ik niet. Wij hebben wel een kolom "auto" in ons excelbestand opgenomen, een virtueel potje, waarin we elke maand een vast bedrag stoppen. Dat geld gebruiken we voor alle auto-gerelateerde kosten. Wat overblijft van het maandbedrag is de reservering om te zijner tijd de auto te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een potje "auto" in mijn begroting, maar dit document is voor de werkelijke kosten. Dus ik vul de kosten pas in als ik ze ook gehad heb. In mijn potje spaar ik een bedrag tot € 1.500,- mochten de reparatiekosten ooit hoger dan dat zijn dan koop ik wel een nieuwe auto voor € 1.500,-

      Verwijderen
    2. Ja, je hebt wel heel goed inzicht in de werkelijke kosten met jouw overzicht. Misschien maak ik ook eens een dergelijk overzicht, naast mijn "autopotje".

      Verwijderen