dinsdag 25 november 2014

Leuke dingen doen voor weinig

Onlangs schreef ik over mijn budget en daarin kwam naar voren dat wij (in verhouding met anderen) blijkbaar weinig geld uitgeven aan  "leuke dingen" . Hoe komt dat? Ik denk dat je allereerst moet defineren wat leuke dingen voor jouw zijn. Ik ben eigenlijk best een huismus en heb niet direct veel behoefte aan veel spanning en avontuur, onze uitstapjes zijn meestal dagjes uit.



Toen wij nog in Nederland woonden zaten wij in de buurt van de Z.waluwhoeve. Als ik dan zomervakantie had dan ging ik niet naar het buitenland maar nam ik een voordelig zomerabbonement, voor een bedrag van (toendertijd) € 35,-/€40,- kon je een maandlang onbeperkt het complex bezoeken. Ik genoot van het zonnetje op de goedverzorgde ligweide en als het mij te heet werd kon ik lekker zwemmen. En dit alles op fietsafstand, het was heerlijk! Het bezoeken van een leuk zwembad in de buurt is meestal niet erg duur en vaak kan je je eigen eten en drinken meenemen. Voor een paar euro heb je een leuk dagje uit, als je van zwemmen houd natuurlijk.

Wat wij ook leuk vinden is om er op uit te gaan, er is in de buurt meestal genoeg te zien. Via de website van de gemeente/provincie of het VVV kan je er achter komen wat er allemaal te zien en te doen is. Van lokale musea, leuke markten, bijzondere plekken of gebouwen, het is leuk om toerist te spelen. Wij doen dat vaak wel redelijk low budget, wij nemen zelfgemaakte luxe broodjes en drinken mee of halen wat bij een supermarkt in plaats van bij een dure stand.  Bij sommige uitjes moet je misschien een klein bedrag entree betalen, maar als je oplet is er genoeg te doen voor weinig of zelfs voor niks. Er is zelfs een boekje over gescheven “ Nedeland voor Nop” (volgens mij alleen nog 2e hands verkrijgbaar). Het belangrijkste is dat je het zo veel mogelijk in de buurt zoekt, omdat reiskosten anders flink op kunnen lopen.

Het is misschien simpel maar een wandeling in de natuur of een lekker stuk fietsen vinden wij ook heerlijk. Lekker een frissen neus halen of uitwaaien en helemaal tot rust komen. Als je langer gaat kan je een picknickmand nemen en er lekker voor gaan zitten. Een dagje strand hoort natuurlijk ook in dit rijtje, of je nu in de zomer gaat zonnen of in de herfst gaat uitwaaien.

Een ding wat ik als kind graag deed was met de trein reizen, mijn oma nam mij een paar keer per jaar mee. Zij had altijd korting en kinderen neem je goedkoop mee, vaak gingen wij naar Zandvoort  daar woonde haar zus. Het reizen met de trein vond ik als kind heel bijzonder, natuurlijk had oma ook altijd lekkers mee. Het was een belevenis die niet persee veel kostte maar het avontuur en de aandacht die ik van oma kreeg zijn dingen die mij altijd bij blijven.

Het treinreizen is inmiddels vrij prijzig maar er zijn regelmatig voordelige kaartjes te koop waarmee je voor ongeveer € 15,- een dagje door Nederland reist. Als je meer tijd hebt is het misschien leuk om binnen europa te treinen, naar Dusseldorf reis je al vanaf € 19,- per persoon (enkele reis). Vooral met zijn tweeen kan je er een echt uitstapje van maken, een lekker lunchpakket maken en onderweg een kopje koffie drinken ergens.

Ook kinderen hebben niet veel nodig, vaak is de aandacht die ze krijgen leuker dan het dure pretpark. Een dagje langs alle speeltuinen in het dorp fietsen en picknicken in het park, hutten bouwen (kan ook binnen met meubels en lakens), een speurtocht is ook altijd leuk. Ik vond het zelf altijd het leukste als de volwassenen gewoon lekker meedoen met verstoppertje of tikkertje. Op mijn oma’s verjaardag is het al jaren zo dat wij met (bijna) alle ooms en tantes verstoppertje spelen of voetballen, ook al  is het oudste kleinkind inmiddels al 12 jaar. De verwachting is dat het wel zo zal blijven omdat de eerste achterkleinkinderen inmiddels al weer 2 jaar zijn. Het is super gezellig vermaak! Maarten was helemaal blij verrast de eerste keer, ik kreeg hem bijna niet mee naar huis.

Ik hoef niet altijd iets te doen, ik vind het vreselijk om op vakantie elke dag er op uit te gaan. Ik hou van niksen, ontspannen, een boek lezen. En zo ben ik thuis ook, ik kan intens gelukkig zijn als ik met een boek lekker in onze tuin lig in de zomer. Of in de winter een bordspel doen bij het haardvuur, geluk zit voor mij in hele kleine dingen. Natuurlijk is dat voor iedereen verschillend, als je graag naar verre landen gaat dan moet je dat vooral doen en als je een hekel hebt aan kamperen moet je dat vooral niet doen. Maar als je denkt dat alles geld kost kijk eens om je heen, er is verassend veel leuks te doen zonder dat het je een cent kost. Natuurlijk ben ik benieuwd; wat doen jij in je vrije tijd?

21 opmerkingen:

  1. Het is precies wat jij schrijft , leuke dingen doen hoeft niet altijd geld te kosten. Gewoon gezellig met elkaar een spelletje doen vinden ze bij ons nog steeds heerlijk of samen iets bakken zo gezellig. Maar ook een stukje met de hond wandelen of gewoon thuis gourmetten of fonduen . Je hoeft echt niet altijd duur uit eten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral de natuur in staat bij ons bovenaan. Toch kost dat in de praktijk wel iets, omdat je ook wel eens wat anders wil zien dan het bos om de hoek.
    Ook mij maak je dolgelukkig met het meespelen met een bordspel. Toch maar eens werk maken van die spellenclub...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het best lastig om leuke dingen te verzinnen die we ook met ons zoontje kunnen doen en die tegelijk weinig geld kosten. Zo'n zomer abonnement op een sauna klinkt bijvoorbeeld heerlijk, maar dat zal voorlopig even niet gaan (komende 15 jaar ofzo)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Je schrijft dat je het moeilijk vind om leuke dingen te verzinnen , heb je al gedacht aan de kinderboerderij., speeltuin , samen een hut maken met een kleed over je eettafel heen , samen knutselen , een boekje lezen er is genoeg te doen hoor.

      Verwijderen
    2. Vingerverf kopen en met de voeten en handen aan de slag! Zo leuk!

      Verwijderen
  4. Met zo'n huis,dat thuis is en mooie tuin heb je al veel "leuke dingen"in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze leuke dingen kosten ook ni echt veel geld, wij maken ook graag wandelingen, fiets tochten enz. F houd er wel van om ergens dan te eten... Maar sinds ik vegetarisch ben vind ik dit stuk minder leuk!

    Niks is leuker om zelf lekkere picknick mand te maken. Zo staat er voor zondag een verassing voor mijn vader op het programma. Wandelen en in blik dan een lekker taartje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En precies daarom willen wij komende zomer in Nederland doorbrengen. Alleen hopen dat het weer geen spelbreker is. Wij willen de kinderen de andere kant van Nederland laten zien. De natuur, cultuur en ook de steden. Ik verheug er mij al op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wandel en fiets graag en veel. Werken in de moestuin, oogst verwerken is ook echt ontspanning voor mij. Museum bezoek, stadswandelingen maken, kerken en begraafplaatsen bezichtigen. Lezen en schrijven en nieuwe gerechten verzinnen. Maar ook reizen met de camper (is tevens onze 'gewone auto') en natuurlijk regelmatig naar Australië, kinderen en kleindkinderen opzoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ...dat laatste kost natuurlijk wel een hoop geld maar is elke cent waard :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was één van de personen die een opmerking maakte over het "leuke dingen doen"-budget.

    Ik ben het helemaal met je eens dat je genoeg leuke dingen kunt doen die weinig tot geen geld kosten. Zo gaan wij vaak wandelen in het bos, naar de kinderboerderij of naar een speeltuin in de buurt. Vind de kleine allemaal heerlijk en het kost je niks.

    Waar mijn opmerking eigenlijk meer over ging is dat ik niet geloof dat je datzelfde patroon waar kunt maken op het moment dat je 7 dagen in de week thuis zou zitten als je financieel onafhankelijk zou zijn. Je had een budget van 200 euro opgeschreven, maar dat is een budget voor de boodschappen, vakanties en uitjes. En dat voor een hele maand, en dat jaar in en jaar uit. 200 euro is al erg weinig voor dergelijke kosten, maar als je 24/7 thuis zit lijkt me dat onmogelijk. Ga je bijvoorbeeld nooit op vakantie, en zo niet, zou je dat niet willen als je financieel onafhankelijk bent?

    Ik vraag het me serieus af

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat het budget betreft, voor mij past het prima. Ik hanteer dit budget al meerdere jaren en ik heb nooit het gevoel gehad dat het krap is. Wat dat betreft is het relatief, jij vind het misschien weinig maar ik vind het genoeg. Daarnaast zou in het geval van een wens om iets (groots) te doen ook (een deel van) het zakgeld daarvoor gebruikt kunnen worden.

      De laatste keer dat ik op vakantie gegaan ben was in 2002, inmiddels 12 jaar geleden en ik heb nog steeds geen enkele behoefte om op vakantie te gaan. Ik verwacht niet dat mijn reisbehoefte veel zal veranderen als ik 24/7 thuis zou zitten, ik ben eerlijk gezegd nergens liever dan thuis.

      Mochten wij wel reiskriebels krijgen dan zal het waarschijnlijk een fietsvakantie zijn, of een vakantie waarbij wij met de auto of trein gaan maar wel redelijk in de buurt blijven (denk Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, België, Denemarken e.d.). Zo ken ik een leuke camping in het zuiden van Duitsland waar je met zijn tweeën een week met een tentje kan staan voor minder dan € 130,- dat zijn eerder de dingen die wij dan zouden doen. Maar dan misschien eens in de paar jaar.

      Ook is het juist van voordeel als wij niet werken omdat je dan meer tijd hebt om over de reis te doen, en je bent ook niet gebonden aan het hoogseizoen. In het geval van spontaan ontstane reislust verwacht ik niet meer dan een paar honderd euro per 4/5 jaar uit te geven.

      Verwijderen
  10. Hier ook zulke uitjes, we hebben kennissen die hun kinderen "verziekt" met grote pretparken.. wij gaan graag naar het strand of bos... dan horen we vaak... dat vinden die van ons niet leuk.... duhhh denken wij dan... ;)....
    Wij hebben een voordelige auto van de zaak en rijden dus bijna gratis... echt heerlijk, want dan kan je nog steeds gratis een leuk uitje hebben wat verder weg is... Wij zijn van de zomer al voor het 2e jaar naar het Zwarte Woud geweest en daar reis je als toerist gratis met het openbaar vervoer... Ohhh wat heerlijk, auto kon op zijn plaatst blijven staan (op vakantie zijn benzine kosten voor ons zelf) en hop met de bus en trein verder. De jongens hebben er toen ook geweldig van genoten...en wij van hen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wandelen, fietsen, lezen en low-budget kampeervakanties binnen Europa. Leuke aanbiedingen voor een weekend in een huisje om weer eens een ander deel van ons eigen land te zien en daar te wandelen of fietsen. Broodjes en een thermosfles koffie of thee mee. Dat zijn voor ons de leuke dingen, en daar hebben we een leuke-dingen-potje voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig altijd, die vragen over leuke dingen doen. Mijn vader toen ook: 'ga nu eens leuke dingen doen!' en 'ga nu eens leven'. Hij verwart leuke dingen doen steevast met in een hotel slapen en tussen de deuzen zitten te ontbijten, dure dingen en kleding en speelgoed kopen en een vakantie is geen vakantie als je niet minstens het zelfde comfort hebt als thuis. Het is ook niet uit te leggen dat wij het anders doen. Maar dat geldt andersom evenzeer dus ;)

    We zijn de laatste jaren wel elk jaar naar Noorwegen geweest en nu gaan we over een maand naar Nederland. Maar verder.... in het weekend naar opa en oma, naar het strandje vlakbij om te vliegeren, uit eten met mijn ouders (die betaalden ;)) kijkje nemen als er iets in het dorp te doen was.... geen grootste dingen. Met kinderen is het ietsje anders, voor hen gingen we vaker bij mijn ouders langs, en we zijn twee keer bij een binnenspeeltuin geweest.

    Maar verder.... ik kan me ook niet voorstellen dat je je thuis verveelt. Ja, thuis drie hoog achter in een grauw stadje, maar als je de ruimte en de natuur hebt en boeken en een tuin en dieren om te bekijken en hobby's die inhouden dat je dingen maakt in plaats van consumeert... dan kan je het best lang uithouden.

    Ik heb nu we in Noorwegen wonen ook eigenlijk weinig behoefte om op reis te gaan. Ja, met het tentje wat meer richting de fjorden..... Maar hoef zelf ook niet naar Nederland. Ik vind het wel leuk om iedereen weer te zien en mijn oma natuurlijk maar het is toch vooral voor de kinderen dat we gaan.

    Wat ik bedoel te zeggen is dat we eerst geld uitgaven om hier op vakantie te gaan en nu om naar Nederland te reizen. Lekker handig :D Maar dat compenseren we maar met het inslaan van nodige dingen die in Nederland goedkoper zijn. Nee, dat het hele jaar krom liggen voor je hypotheek en dan als je vrij hebt in het vliegtuig of de auto stappen om 'er even lekker uit te wezen' snap ik niet. Het is toch heerlijk te wonen op een plek waar je helemaal niet weg wíl :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, wij hebben deze plek gekozen om te wonen omdat wij nergens anders liever willen zijn. Dus blijven wij ook lekker zitten in, er is genoeg te doen en te niksen :D

      Verwijderen
  13. Wij wonen zo mooi en prettig...er is niets dat daaraan kan tippen. Elke dag als ik wakker word denk ik: ha vakantie!
    Ik moet er niet aan denken in een vliegtuig te moeten stappen en in een hotel te gaan zitten. Gelukkig denkt mijn man er ook zo over.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben een paar keer naar het buitenland geweest, op vakantie. Ik vind het niet echt alles. Dan ben je samen met een groep vreemden, in een onbekend stuk land wat je in die korte tijd niet kan "ontdekken" want je moet weer verder. Ik ben wat vakantie betreft liever op een camping, met een groep bekenden, en met elkaar koken en bbq-en, samen eten, en de omgeving intrekken en met elkaar wat dingen organiseren. Een stadsgids regelen, of een boswandeling met boswachter, of een rondleiding in een museum met gids.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat je er een artikeltje over schrijft :) ( ik was de persoon met de reactie dat het misschien wel leuk was maar zie dat je er geen gras over lat groeien haha ) wij doen ook graag dingen die lekker in ons budget passen. We gaan bijvoorbeeld wel eens een rondje kringloopwinkel doen. Natuurlijk kost het wel geld als je iets koopt maar entree is iig gratis ( kan je niet zeggen van die rommelmarkten waar ook alles nog eens vrij duur is ) en soms gaan we ook wel eens naar de intra tuin om gewoon eens te neuzen. Ideeen op te doen om zelf te maken ( neem altijd mijn telefoon mee om foto's te maken ) ik kom eerlijk gezegd niet zo in de verleiding om dan dingen te kopen en ipv geld te betalen voor een kaartje voor bloem en tuin en 1 uur te moeten rijden ben ik daar net zo blij mee... Natuurlijk is wandelen altijd leuk. Je hebt ook geocaching de je gratis kan doen ( soort wandeltocht op gps waar je op zoek moet gaan naar een schat leuk voor kinderen maar ook zeker voor ons nog leuk )

    Als kind zat ik bij de scouting deden we midden in de nacht ( waarschijnlijk gewoon 11 uur maar je kan kinderen natuurlijk heel wat wijs maken ) dropping dan werd je ergens afgezet (geblinddoekt ) en moest je proberen terug te lopen ( er was natuurlijk wel begeleiding bij )

    Broodjes bakken boven kampvuur ( stok in het bos zoeken folie over je stok deed er over en bakken maar )

    Geblind doek dingen proeven ( hagelslag mosterd mayonaise etc ) ik vond het zo leuk heb nooit begrepen waarom me moeder dat nooit deed ( waarschijnlijk kon ze zich niet voorstellen wat er geweldig aan was )

    spellentjes zijn altijd leuk om te doen en bij de kringloop goedkoop te vinden. Of lekker puzzelen.

    Het enige puntje wat ik niet helemaal kan begrijpen is dat je niet op vakantie wil of hoeft. Ik begrijp dat het in nederland ook fijn is maar ik vind het zo bijzonder om andere landen te kunnen zien.. De natuur is zo anders dan hier. Goed je zit natuurlijk al in duitsland dus eigenlijk ben je al een beetje op vakantie ; )
    Maar toch!

    BeantwoordenVerwijderen